Monday, November 30, 2009

dakwah dan daie

Bismillah walhamdulillah

"Tenang, tetapi lebih kuat dari angin taufan. Tawadhuk, tetapi lebih tinggi dari gunung. Sempit, tetapi lebih luas dari dari batas-batas teritorial bumi seluruhnya. Bersih dari fenomena kepalsuan dan kebohongan yang menawan, tetapi penuh dengan keagungan, kebenaran dan keindahan wahyu serta perlindungan Allah. Bersih dari keinginan hawa nafsu dan tuntutan kepentingan peribadi. Dakwah ini mewariskan kepada orang-orang mukmin dan orang yang jujur ketika beramal di dalamnya, sebuah kepimpinan di dunia dan syurga di akhirat"

[Imam Hassan al-Banna]

Islam hanya akan jadi dakwah yang benar apabila dibawa oleh seorang daie yang faham dan berakhlak mulia.

Masih adakah perbuatan yang lebih mulia dari dakwah? Sedangkan ia adalah kemuliaan yang diperoleh oleh para daie. Kerana dari dakwah itulah, mereka dapat memetik 'buah ' dari jihad mereka.

"barangsiapa mengajak kepada petunjuk, ia berhak memperoleh pahala seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi sedikitpun dari pahala mereka. Dan barangsiapa mengajak pada kesesatan, ia mendapat dosanya seperti dosa orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi sedikitpun dari dosa mereka."
[HR. Muslim, Malik, Abu Daud, dan Tirmidzi]

Dakwah bukanlah urusan yang mudah, tetapi ia adalah amanah agung yang pernah ditawarkan kepada langit, bumi dan gunung. Merasa semua menolak untuk memikulnya dan merasa takut, kemudian manusia memberanikan diri menerimanya.

Kerna itu, dakwah ini perlukan para daie yang mukhlis, dinamik, aktif..kerna mereka lah pembangun generasi dan pendidik ummat ini.

Kerana itulah, menjadi kewajipan seorang daie untuk tahu dengan jelas apa sebenarnya yang kita perlukan, kelengkapan apakah yang kita butuhkan. Dari situlah, kita boleh tentukan apa yang kita nak cari dalam dakwah ni.

Kekurangan kita bukan pada manhaj, tapi pada keperibadian, kualiti akhlak dan jati diri.



Berusahalah menjadi yang terbaik!

::muhasabah in action::


No comments: