Thursday, June 5, 2008

TiPs BaNguN sOlat MalaM

BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM..


PERTAMA: jangan banyak makan dan banyak minum

Salah seorang ahli ibadah mengatakan,”wahai para hamba,janganlah kalian banyak makan,kerana kalian akan banyak minum,lalu kalian akan tidur,sehingga terhalang dari mendapat banyak kebaikan,dan kalian akan mendapat kerugian yang besar,seterusnya kalian akan banyak menyesal menjelang kematian!”

Inilah pesanan yang begitu bernilai. Ya!,jangan kita banyak makan agar tidak menghalang kita dari solat malam. Let s do it! dan tunjukkan tanggungjawab sepenuhnya.jgn kita fikir ini urusan yang ringan!=)


KEDUA: jangan terlalu memerah tenaga di waktu siang.

Antara perkara yang membantu anda untuk mengerjakan solat malam adalah jangan berlebihan menggunakan tenaga di waktu siang semasa bekerja. Anda mungkin mengatakan,”mustahil! kami banyak kerja yang harus dibuat..” Ya,anda boleh katakan begitu wahais saudaraku..namun cubalah luangkan sedkit masa untuk tidur sekejap di siang hari serta jangan lupakan niat dan matlamat.


KETIGA: hindari maksiat

Ini merupakan faktor penolong yang paling penting. Salah seorang Tani’in mengatakan,”janganlah kalian berbuat maksiat kepada Allah di waktu pagi,nescaya kalian akan mampu melaksanakan solat malam.”

Sufyan Ats-Tsauri rahimahullah juga mengatakan, “Saya terhalang melakukan solat malam selama 5 bulan akibat sebuah dosa yang saya lakukan.” Beliau pun ditanya,”dosa apakah itu?” Beliau menjawab,”saya melihat seseorang sedang menangis,kemudian saya katakan ini adalah orang yang riya’!”

SESEUNGGUH NYA DOSA UMPAMA TALI YANG MENGIKAT MANUSIA.Marilah kita melepaskan tali ini dengan penyesalan,istigfar dan taubat.


KEEMPAT: lakukan dengan bertahap

Ini juga merupakan faktor yang tak kurang pentingnya. Janganlah anda kerap menghidupkan semangat yang sekejap dengan mengatakan,”saya akan mengerjakan solat sepanjang malam setiap hari!”. Tetapi jadikanlah semangat dan motivasi anda ini sebagai semangat yang seimbang dan teratur. Berwaspadalah pada pintu penipuan syaitan.Semangat yang teratur merupakan gerbang menuju pelaksanaan ibadah ini dengan jayanya. Mulailah dengan dua rakaat ringan sebelum tidur dan terus tekunlah mengerjakannya selama sebulan. Sehingga tidak ada hari yang dilalui tanpa mengerjakannya.Lalu tambahlah sedikit,dan seterusnya tambahlah setahap demi setahap lagi..


“Hayatilah saudaraku, “AGAMA ITU MUDAH.SELAMILAH IA DENGAN LEMBUT.” [HR. Al-Baihaqi dalam As-Sunan Al-Kubra)

jom sahabat-sahabat,kita amalkan tips2 diatas..moga sama-sama dapat manfaat=)insyaAllah

No comments: