Sunday, April 26, 2009

peka

Bismillahirrahmanirrahim

hati ingin melangkah jauh,
punya keinginan dan harapan yang tinggi,
namun tiada siapa yang datang memberi bimbingan,
takut semangat pudar sebelum tiba kedatangan,
sedangkan risalah Allah harus disebarkan..

terkadang jiwa keliru,
mana satu arah yang ingin dituju,
ya! aku ingin bergerak kencang,
mencipta taufan,
tapi,aku sendiri buntu jalan yang harus kutuju..

dimana harus aku cari pedoman,
dikala yang lain sibuk berjuang,
di medan peperangan,
jihad atau kekalahan,
ya Allah, bimbinglah aku!

Bersyukur atas nikmat iman dan islam yang telah kita kecap sekian lama.Alhamdulillah, kita telah dipilih oleh Allah untuk berada dijalanNya.Kita sama-sama berganding bahu menjunjung risalah Allah SWT. Bahagia bersama sahabat yang sefikrah yang pastinya. Kita gembira, ya, alangkah  bersyukurnya kita.

Namun, jangan kita lupa, di sebelah kita, di kiri dan kanan, hadapan atau belakang, masih ramai lagi yang perlukan tumpuan.Acapkali kita lupa pada mereka-mereka yang menagih perhatian, yang sering kita abaikan. Kita fikir kita sudah cukup bekerja dan berusaha dalam berdakwah, sampaikan suatu masa rupanya orang terdekat dengan kita merajuk merasa ditinggalkan. Sedangkan dalam hatinya sangat menginginkan pengisian rohani dan penghayatan.

Seperti kita yang sentiasa dahagakan pengisian rohani, begitu juga mereka. Cuma mereka tidak berpeluang. Mereka mahukannya, tapi buntu dalam mencarinya. Maka, inilah peranan kita untuk mengajak mereka merasai sama perasaan kenikmatan dan kecintaan dalam Islam ini. Beruntunglah kita kerana Allah telah memilih kita untuk terlebih dahulu mengenal erti dakwah dan tarbiyah, dan disitulah bermulanya tugas kita untuk mengajak sahabat-sahabat kita. Kadang mereka malu untuk meminta-minta, dan kita sebagai daie harus peka dan jangan sekali-kali memilih dalam usaha mentarbiyah manusia.

Sebagaimana contoh terbaik yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, berdakwah di mana sahaja, kepada sesiapa sahaja, walau dalam apa keadaan sekalipun. Dimanakah sensitiviti kita sebagai daie yang cintakan agama? Prospektif haruslah meluas..selain mad'u-mad'u yang dilihat berpotensi, jangan dilupakan proses pentarbiyahan juga pada keluarga, saudara mara,dan jiran tetangga.Peluang yang dibuka oleh Allah terbentang di depan mata dan gunakanlah ia sebaiknya. .
''you are the best ummah'' [al-imran:11]

"Patuhilah seruan Tuhanmu sebelum datang dari Allah suatu hari yang tidak dapat ditolak, Pada hari itu, kamu tidak memperoleh tempat berlindung dan tidak pula dapat mengingkari(dosa-dosamu)  [asy-syura:47]

bangkitlah wahai daie,demi masa depan Islam  tercinta!


 

No comments: