Sunday, August 1, 2010

real vacation

بسم الله الرحمن الرحيم

Dah banyak kali dengar ISK. Setiap kali terima ISK, banyak dan different things yang boleh kita dapat. Intipatinya sama, namun penceritaan dan pembawaan dan kefahaman yang kita dapat juga berbeza.

Sama macam kita dengar tazkirah. Tazkirah adalah peringatan. Maksudnya kita diingatkan dengan perkara yang kita sudah pun tahu. Tapi, kita sangat-sangat perlukan tazkirah, walaupun kita dah selalu dengar benda tu kan? Sebab apa?

Sebab kita ini manusia. Selalu lupa. Kene recharge selalu, setiap masa. Bukannya iman kita ini on high level je sentiasa. Selalu naik turun macam ECG tu. Dan kadang-kadang, walaupun kita dengar tazkirah yang sama, kita akan faham lebih akan sesuatu perkara tu. Mungkin 1st time kita dengar, kita faham 1 perkara, bila dengar kali kedua, faham 2 atau 3 perkara. Dengar lagi, lagi faham 4, 5, 7 perkara. Subhanalllah!

ECG

See how care and sayangnya Allah pada kita. Dia bagi kita dengar benda yang sama banyak kali, dan Dia bagi kita faham lebih benda tu. Dan bila kita faham lebih, kita akan lebih dekat dengan Dia, lebih ingat Dia. Baiknyaa Allah.

Antara perkara yang saya amat terkesan dalam ISK kali ni, bila ada sahabat Nabi minta pada Rasulullah untuk pergi bercuti. Bayangkan, dalam keadaan umat islam yang parah, Nabi sendiri tiada masa lain kecuali untuk keluar berjihad, boleh pulak sahabat tu tanya Nabi untuk pergi bercuti. And what do you think Our Prophet will answer?

Rasulullah tak marah pun sahabat tanya macam tu. And he said, 'our vacation is jihad fisabilillah'.
Maksudnya, kalaulah kita devote ourself to this dakwah and sebarkan dan faham kan islam pada orang lain,menuntut ilmu, we are actually on vacation! kan seronok?? Vacation tiap2 hari, 24 seven lah orang kate. siapa tak seronok?

Dan vacation yang kita lalui tu andainya ikhlas kerana Allah, Allah beri pulak balasan yang setimpal di akhirat.

"Dan orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan dimasukkan kedalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal didalamnya dengan seizin Tuhan mereka. Ucapan penghormatan mereka dalam itu ialah salam."
[Ibrahim, 14: 23]

Kiranya kalau pergi ward atau kelas pun kenelah ikhlas kan diri kan, menuntut ilmu kerana Allah, untuk jadi contoh demi dakwah dan tarbiyah, barulah apa yang kita belajar berkat. Bukan sebab nak attendance atau takut dengan lecturer.[refleks kat diri sendiri jugak nih]

Formula dari seorang ust, kalau hati kita rasa mudah dan ringan buat sesuatu kerja tu, maknanya ikhlas la tu. Kalau rasa berat je, hatta sedikit pun, tak ikhlas lah.

"Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah pada Allah taatlah pada Rasul, dan janganlah kamu merosakkan segala amalmu"
[Muhammad,47:33]

Bukan mudah nak ikhlas. Ikhlas itu rahsia dalam rahsia Allah. Tapi, kita kenalah selalu doa supaya hati kita ni sentiasa ikhlas dalam setiap apa yang kita lakukan. Kalau tak, sia-sia sahaja.

Bayangkan kat akhirat nanti, Allah tanya balik kat kita apa yang kita dah lakukan di dunia ini waktu usia mudamu? dan kita pun mentionlah one by one. Saya buat ini, saya buat itu. Tup tup, Allah kata, selama sekian sekian masa, apa yang kau buat, tak ikhlas keranaKU! takutkan? ya Allah, sangat-sangat takut bila segala kerja dakwah yang kita buat selama ni sia-sia je sebenarnya.

Sebab tu penting sangat-sangat untuk ikhlas!

Dan tiadalah jalan mudah untuk ke syurga melainkan menyerahkan segala jiwa dan harta kita hanya untuk Allah swt. Syurga itu mahal maharnya.















4 comments:

islahnafsi said...

salam akak...lame xdgr citer akak.kaifa haluk ya ukhti habibati???...
oh yup psl ikhlas...btl sgt ssh...hatta kita selalu lupa psl ikhlas tuh...selalunya lps buat something br kite teringat balik ape yg terdetik dlm hati kite the first time kite buat benda tu...n selalunya mstilah mengharapkan kebaikan n blasan baik utk pihak kita...huhu....waallhua'lam

syabab said...

salam zam sayang..
alhamdulillah bikhair=)
laptop rosak berminggu2, entah apa yg dibusykan agaknya..hehe..
zam sehat ka?? lama x borak kan..tapi selalu je update psl antum kat sana.=D
rinduuu kat awk!! kapan mau pulang ke tanah air?

insyaAllah, moga Allah tetapkan hati kita utk ikhlas seikhlas2nya!

islahnafsi said...

zam pon khair gak.iA...hihi...tgh persiapkn dr nk balk m'sia la ni...hehe...nak UNIS iA 14/8 till 28/8...so blk raye nnt..iA...doakn ktrg kt sni same akak..nk balik m'sia dgn najahnya sekali...huhu=)...akak,zam share psl vacation tu...yg tu hadith ek?

syabab said...

xlama dah tu nak unis.. bittaufiq yea=) moga Allah mudahkan urusan ,tak nerbes2 sokmo=D
aah, hadis tu..sila2..