Sunday, September 21, 2008

perindu syurga

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..setelah bercuti selama lebih kurang sebulan, saya kembali ke bumi manipal dengan semangat yang tidak begitu memberangsangkan..mungkin masih terbayang suasana di rumah..namun..perjuangan harus diteruskan untuk meneruskan kehidupan di Bumi Allah ini..insyaAllah..

saya tertarik dengan kata-kata yang dilafazkan oleh Ibnul Qayyi rahimahullah yang berbunyi begini..
" Jangan pernah putus asa untuk teguh menuggu gerbang, meskipun kau terusir..
Jangan pernah terhenti untuk memohon ampunan meskipun kau tertolak..
begitu gerbang telah terbuka, segeralah masuk selayaknya seorang tamu yang tidak diundang
Kemudian, tadahlah tanganmu di gerbang dan segeralah berkata,
'Tolonglah,saya adalah orang miskin, bersedekahlah untuk saya...!'

sahabat yang dikasihi Allah ...
kita baca ayat kat atas tu sekali lagi..dan selami betul-betul maknanya..
ketahuilah lautan itu amatlah dalam..dan mutiaranya terletak di dasar yang paling dalam!!

Jangan pernah putus asa untuk teguh menungu gerbang, meskipun anda terusir!

Kadangkala kita ingin sangat nak menangis dalam solat tetapi tak boleh..kita cuba..tapi x berjaya juga. Kita ingin meraih kekhusyukan , tapi kita tak tahu caranya..dan..jangan kita pernah berhenti dan patah harapan..belajarlah dan berusaha..insyaAllah dengan hati yang ikhlas..kita akan berjaya..

Jangan pernah berhenti untuk memohon ampunan meskipun anda tertolak!

Kita pernah buat maksiat lalu kita bertaubat dan memohon ampun dari Allah SWT..tapi kemudian, kita ulang lagi kesalahan yang sama..kembali melakukan maksiat..

Saat itu, jangan kita pernah berhenti untuk memohon keampunan..teruskan berdoa dan bermujahadah lah dalam melawan nafsu..

Begitu gerbang telah dibuka, segeralah masuk selayaknya seorang tamu yang tidak diundang!

Ada pengajian di sesebuah masjid,maka pergilah bersama para jemaah, teruslah bersama orang-orang yang rajin membaca dan merenungi Al-Quran..

Apakah kita pernah merasai manisnya nilai-nilai seperti itu sebelum ini?

Apabila kita istiqamah..insyaAllah..hati akan berubah menjadi nyawa, sehingga hati yang bernyawa itu akan hidup..berpaksikan Quran dan sunnah..

Demi Allah, katakan dengan jujur, bilakah kali terakhir kita merasa khusyu’ menghadap Allah? Bilakah kali terakhir kita bersujud memohon kepada Allah agar kemanisan rasa khusyu’ ini tidak akan berakhir?

Sahabat yang dikasihi Allah sekalian, siapkan diri kita untuk meraih nilai-nilai ini. Tempatkan kekhusyu’kan sebagaimana semestinya,iaitu letakkan ia ditempat yang utama.. kita harus yakin bahawa kita boleh mencapainya..kerana hal seperti ini tidaklah mustahil bagi seorang ‘perindu syurga’

Sama-sama kita manfaatkan ramadhan yang masih berbaki ini..moga sentiasa dilimpahi barakah dan rahmah dariNya ..insyaAllah..

3 comments:

kak cik to adik said...

Assalamualaikum nurani~
buat ape tu hihi
Alhamdulillah smpi jg kite di tempat jihad kan?
InsyaAllah, same2 kite manfaatkan..tinggal beberape hari je lagi..huhuhu..sedihny..tgk blek, ana btol2 ke manfaatkan hari2 b4 ni..rase sedih..
yang penting..usaha itu perlu diteruskan altho bkn bln Ramadhan kan?

Nurul Asyikin Binti Mohd Ali said...

busuk!!!!
hmm,syikin sgt tertarik dgn post nura kali ni...kadang2 bila ada sumthing sedih happen n kite x nanges or sedih,mesti kite akan pk sumthing wrong dgn diri kita..tu maknanya,hati kita dah keras... macam tu gak bila kita menghadapNya,kalau selalu,kita boleh menangis insafi n meminta dariNya tpi tetiba x boleh nanges...mesti ade sumthng wrong dgn hati kita... semoga kita sentiasa dekat dgnNya..amin...=)

nurani said...

to kak cik n kak long..
kita sama2 doa moga Allah beri kekuatan dlm menempuh hari2 seterusnya..langit tak selalu cerah..pelangi tak selalunya indah..
chaiyok2 osmets!! sama2 kita 'sakinahkan' diri n umah kita!!ameen..~