Friday, November 6, 2009

Mentari hidup


Bismillah walhamdulillah

Assalamualaikum wrt.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah

Allah masih memberi jasad ini untuk terus bernafas saat ini. Fikiran yang agak terganggu sejak akhir2 ini kembali tenang, mugkin berlaku sedikit 'adjustment phase' dengan perasaan sendiri.

Kadangkala, kita rasa macam nak menangis tanpa sebab, orang kata, bila tiba 'musim' nya, mood pun tak ok. ye ke?? huhu..mungkin barangkali. Tapi, andainya kita selongkar balik di celah-celah kesedihan, pasti punya sebab kenapa kita nak menangis. Rasa down, rasa tak disayangi, rasa macam terukkkkkkkk sangat!

undefined?

Masa ini lah kita gunakan sebaiknya untuk muhasabah. Sebab kita sering terlupa nak muhasabah dosa-dosa yang kita buat tiap-tiap hari kan?

Cuba kira dalam setiap hari..5 kali kita solat yang wajib, entah berapa kali agaknya kita hayati solat sedalam-dalamnya. Boleh bilang entah berapa kali kita menangis di depan Rabbul Izzati atas dosa-dosa kita.

Entah berapa kali agaknya kita mengucapkan terima kasih kat Allah. Time ada masalah yang bertimbun-timbun, baru kita ingat nak doa sungguh-sungguh, kan?

Itu pun andai kita ditimpa masalah..Andai kita happy dan riang je, doa pun pendek-pendek dan baca doa arab yang kita dah hafal tanpa faham pun maksudnya apa. Kalau boleh, nak cepat-cepat dan buat benda lain.

Sebab tu bila Allah turunkan dugaan pada kita, tak kisahlah macam mana pun caranya. [termasuklah undefined feeling tadi] , automatically kita akan lebih ingat Allah. Baru rasa nak baca surah panjang-panjang skit, doa sungguh-sungguh, tambah kan kuantiti baca Quran, tambah solat sunat dan macam-macam lagi.
Masa tu lah, kita rasa tenang dan best sgttt!

Sebab kita rasa hanya Allah je yang sangattttt faham perasaan kita. Dan memang pun hanya Allah je yang faham hati kita sedalam-dalamnya. Kita sendiri pun kadang tak faham dengan hati kita kan? lemahnya kita ni...

Bila ingat Allah, semua jadi tenang.

Kan best kalau kita macam tu setiap masa? bukan masa kita ada masalah je. Kalau boleh, dan kita kene usahakan, supaya kita rasa perasaan tu setiap kali kita solat. Rasa Allah tu dekat sangat dengan kita setiap masa. Kita nangis tiap kali lepas solat, kita rasa malu sangat dengan Allah atas dosa kita tiap hari. Kita rasa lemahnya kita as hamba Allah yang takde pape pun ni.

InsyaAllah, hati kita akan tenang setiap masa. Walaupun banyak masalah, kita tetap mampu senyum kat orang lain, masih mampu 'memberi' walaupun hati kita dilanda banyak masalah. Orang lain tak tahu masalah kita pun takpe. Sebab kita tahu Allah lah tempat segala2nya buat kita. Takde point pun tunjuk-tunjuk kat orang yang kita ada masalah. Lagi orang lain takut nak dekat dengan kita adalah.

Cinta kepada Allah adalah keperluan asas.

Keperluan asas yang melebihi nilainya dari pakaian, makanan, tempat tinggal dsb.

"katakanlah, jika kamu [benar-benar] mencintai Allah,maka ikutilah aku nescaya Allah mencintai kamu"
[Ali Imran:31]



MENTARI HIDUP

by:haikal

Kala senja itu tiba
Kutermenung sendirian
Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
Dosa yang aku lakukan
Menerjah ruang fikiran
Masihkah ada untukku keampunan

Gelap rasa dunia ini
Tanpa cahaya Ilahi
Baru kini kusedari
Jalan yang aku lalui
Memusnah pedoman hidup
Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

Dalam kegelapan itu
Terbit cahaya dari-Mu
Memandu hamba-Mu menuju iman
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
Mohon keampunan

Wahai Yang Maha Pengasih
Bantulah hamba-Mu ini
Yang kian terumbang-ambing
Di dalam arus duniawi
Kuberdoa kepada-Mu
Memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali


Sebutir debu cinta Allah kepada hambaNya lebih baik dari cinta hamba pada Allah. Cinta kita pada Allah memang baik dan terpuji. Namun, cinta Allah kepada kita lebih tinggi nilainya.

wallahualam

1 comment:

islahnafsi said...

luv this post...so much...maybe d same with wat i'm feeling rite now...huhu..thanks a lot...alwes lost in my way to get d m0st wonderful l0ve..huhu...