Thursday, December 9, 2010

memaknai hidup ini


Bismillahirrahmanirrahim



Alhamdulillah.

Maha Suci Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Mungkin baru sekarang aku benar-benar memahami makna itu.

Baru sekarang aku merasai dengan penuh ampuhnya kalimah itu dalam jiwaku.

Merasai getarnya jiwaku di saat namaMu kusebut penuh syahdu.

Setelah bertahun-tahun keberadaanku dalam tarbiyah ini, mungkin inilah masanya untuk aku menghadamkan segala yang telah aku lalui dan pelajari sepanjang perjalanan sebagai hamba Allah ini.

Sejak akhir-akhir ini, aku merasai kekosongan sesuatu.

tanpa ujian, dan semangatku tidak seperti dulu.

Aku mula merasakan ada kurangnya disitu, sunyi tanpa ujian dan dugaan Allah, maksudku dugaan di jalan yang telah aku pilih ini.

Aku merindukan perasaan halawatul iman itu,

seperti yang pernah dirasai dahulu.

Dan aku tahu, bukan mudah untuk memiliki rasa itu, perlu mujahadah dan susah payah yang tidak terkira.


Dalam tidak sedarku,Ya Allah! aku terlupa sesuatu.

Rupanya perasaan yang aku rasa itu pun suatu ujian dari Allah. Rasa rindu pada ujian2 Allah yang mendekatkan diri kita kepada Dia, Maha Pencipta.

Aku tercari-cari Allah, meraba-raba sendiri, mencari makna dalam kehidupan ini walaupun sebelum ini pernah aku rasai.

Dia ajarkan aku sesuatu di perjalanan kehidupan ini.

Sesuatu yang amat berharga buat diriku, dan aku pasti ia bakal menjadi bekal di kemudian hari.

Merasai Allah di setiap nafas dan langkah ku, tidak kisahlah ketika berada di ward dengan pesakit, walaupun hari itu aku harus berhadapan dengan pakar yang garang-garang.

Atau pun ketika aku merasa bahagia dengan kehidupan duniaku, dengan orang sekelilingku, sahabat baikku, dan orang-orang yang aku tahu mereka akan sentiasa bersamaku.

Dan aku harus sedar, bilamana hidup kita ini hanya untuk Allah, dan semata-mata HANYA kerana Allah, tidak dapat tidak, segala yang aku lakukan pastilah hanya untuk Dia.

Mungkin dulu, aku bisa saja ungkapkan. Namun, Allah itu Maha Penyayang.

Dia melatihku dengan pelbagai cara dan teknik sampailah sedikit demi sedikit aku dapat menghadamkan apa yang aku katakan selama ini.

Ujian itu tidak akan pernah putus pada orang yang sentiasa amalnya.

Dan aku khuatir sekiranya satu masa Allah membiarkan aku tanpa ujian dan aku tidak menyedarinya.

Lebih selesa berada dalam zon hijau (kalau dalam emergency department, zon ni yang paling tak urgent).

Biarlah dalam zon merah (zon ini paling kritikal) , supaya aku sentiasa berjaga-jaga.

Berjaga-jaga dalam tahap paling optimum, merasai perit dan sukarnya ujian Allah, adalah satu kemanisan yang sukar diungkapkan sekiranya kita menjadi orang yang paling bersabar.

Macam yang kakakku selalu sebut, sabar itu pada pukulan yang pertama.

Bagaimana kita menyingkap para sahabat yang sanggup menggadaikan segala-segalanya hanya untuk Allah dan Rasulnya?

Seperti Saidina Abu Bakar, yang bilamana sahabat bertanya kepadanya setelah semua hartanya habis digunakan untuk Islam dan keluargnya ditinggalkan tanpa harta sekalipun.

Dan beliau menjawab, "aku tinggalkan mereka pada Allah dan RasulNya"


Sudah cukupkah apa yang aku lakukan ini?

Adakah aku sudah sungguh-sungguh menggadaikan segalanya demi dakwah dan tarbiyah ini?

Bukan sahaja pada harta, malah pada jiwa dan perasaan.

"....Allah melebihkan darjat orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas atas orang-orang yang duduk..." (an-nisa':95)

Pada harta mungkin lebih mudah untuk kita infakkan pada jalan dakwah ini,

Acapkali aku juga terfikir sudahkah langsai jiwa ini dikorbankan demi agama Allah ini.

Tepuk dada, tanya iman sendiri.



Dan hakikatnya, tidak akan terbukti selagi mana kita tidak diuji.

Bersedia hadapi risiko, barulah akan teruji.



Moga terus tsabat,

Dalam redha Allah.


No comments: