Tuesday, April 21, 2009

langkah tercipta

Bismillahirrahmanirrahim

saya meneruskan langkah hari ini menitip sisa-sisa hidup yang entah bila akan berakhir.
apa yang sudah lakukan hari ini. Pagi, ke kelas menghadiri kuliah, seminar, petang pula visit ke manipal life centre,malam melawat sahabat tersayang,shida di hospital.tidak sempat untuk call mak ayah seperti hari2 sebelum ini, mesej tazkirah untuk adik-adik hari ini juga saya hampir terlupa,melihat nota yang tidak lengkap, saya mula mengerut dahi,namun,dakwah untuk hari ini? sibuk sangatkah saya? maafkan akak adik-adik atas hak yang tidak sempat akak tunaikan hari ini..mesej2 yang tidak dibalas bukan sengaja, namun, kadangkala merasakan jari jemari ini begitu lemah untuk menuturkan kalam bicara.insyaAllah, moga esok masih ada untuk saya tebus semua yang tidak dapat ditunaikan hari ini.

saya hitung kembali,24 jam yang Allah berikan ini..sudah cukup tersusunkah masa yang diagihkan..patutkah saya mengatakan tanggungjawab lebih banyak dari masa yang ada,ataupun sebenarnya saya hanya mencipta alasan..

namun, kata-kata ini menguatkan kembali..

sibuk untuk agama! sibukkan dirimu untuk agama, jika tidak kau akan tetap sibuk tapi bukan untuk agama..

gunakan waktumu untuk agama,jika tidak waktumu akan tetap habis tapi bukan untuk agama

gunakan hartamu untuk agama, jika tidak hartamu akan tetap habis  tapi bukan untuk agama

matilah kamu untuk agama,jika tidak kaupun akan tetap mati tapi bukan untuk agama

[maulana innamul hassan]

10 muwasafat tarbiyah yang saya tampal di hadapan meja study, yang saya tatap hari-hari, adakah ia betul2 saya aplikasi. Proses muhasabah diri harus diulang berkali-kali.Sudah cukup sejahterakah akidahku.Sudah cukup sahihkah ibadahku. Akhlakku, bagaimana pula. Sudah cukup luaskah pengetahuanku dalam mendalami ilmu-ilmu Allah. Sihatkah tubuh badanku supaya aku dapat bertahan dalam melakukan kerja dakwah. Mampu untuk berdikari? Nafsuku, enta bagaimana hari ini? masaku, cukup effectivekah..mengikut priority? kalau effective, maka akan tersusunlah urusanku. Dan hari ini, adakah mendatangkan manfaat pada orang lain?

sekali menapak di jalan ini, tidak boleh berpatah kembali. Perjuangan Rasulullah dan para sahabat harus diteruskan.Walaupun kusedar, bukan calang-calang cabaran yang bakal ditempuh dalam mengharung fasa pembentukan jiwa dan rohani insan. Namun, janji Allah itukan pasti. Kesusahan hari ini untuk agama adalah kesenangan yang tiada tara di hari esok[akhirat]. Aku harus sentiasa ingat yang itu..

"Dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara Ad-Din"  [al-haj:78]


'Bila ada di atas perjalanan, panjangnya masa ibarat musuh yang paling dibenci. Bila sudah sampai ke akhirnya, cepat ibarat teman yang mengkhianati'

terus istiqamah, insyaAllah



 

No comments: