Saturday, January 9, 2010

adakah kau lupa?

Bismillah walhamdulillah

Islah nafsak!

"Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? [itu] sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengerjakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"
(as-saff:2-3)

Perbaiki diri sendiri sebelum perbaiki orang lain. Jangan expect orang yang kita dakwah kan untuk berubah seandainya kita sendiri tidak berubah. Mad'u lebih melihat apa yang kita lakukan, kadang2 saja mengikut apa yang kita cakapkan.

wake up call untuk para du'at!

Titik tolak nya adalah bermula dengan diri sendiri.

Layakkah kita mewarisi syurga yang pernah diduduki oleh atok nenek moyang kita, Nabi Adam as?

Layakkah kita untuk mengaku yang kita mewarisi Al-Quran, mukjizat Maha Agung sepanjang zaman?

Umat Islam umat yang palinggg bertuah kerana mewarisinya.. Sedangkan gunung dan alam ini pun tak sanggup nak pikul tanggungjawab tu. Tapi, manusia dengan rela hati ingin memikul tanggungjawab tu.

Setelah kita menerimanya, apa yang kita buat dengan mukjizat agung itu...?

Tentu kalian masih ingat yang Islam pernah gemilang suatu masa dahulu, tamadun islam inilah yang menjadi ikutan seluruh dunia!

Tapi, tertanya-tanya tak, di mana kah agaknya tamadun itu sekarang.

Kita sebagai pewaris tamadun terbilang itu..tapi apa yang telah kita lakukan untuk Deen ini?

Hidup ini bukan untuk kebaikan diri sendiri.

Benar, kita harus berusaha islah kan diri sendiri, tapi kita harus bergerak pantas. Islahkan diri dengan penuh iltizam dan istiqamah.

Dan, harus diingat, tanggungjawab kita tak terhenti di situ sahaja.

Kita adalah khalifah! tanggungjawab kita untuk meng'islah' kan orang lain juga.

Bukan untuk menjadi baik untuk diri sendiri sahaja. Tapi hidup ini menuntut kita untuk orang lain juga.

Kerana dari lahirnya individu2 yang cemerlang inilah, bergabung menjadi umat yang terbilang juga.

Fikirkan sejenak.. Andainya Nabi tidak berdakwah pada para sahabat, sampaikah islam yang kita anut dan hidup dengannya sampai hari ini?

Maha Suci Allah!

"maka setelah mereka, datanglah generasi jahat yg mewarisi taurat, yg mengambil harta benda dunia yang rendah ini. " [al-a'raf:169]

adakah kita pewaris seperti yang disebut dalam ayat di atas?

atau...

"...Segala puji bagi Allah yang telah menunjukkan kami ke (syurga) ini. Kami tidak akan mendapat petunjuk sekirannya Allah tidak menunjukkan kami. " [Al-a'raf:43]

kita pewaris yang ini?



Kita rasa kita dah cukup berjuang untuk islam, tapi mana tahu, bila check DNA, it shows yang kita tak layak pun nak 'mewarisi' syurga Allah dan tamadun ini.

Shows that we as the worthy heir of what we should be!

Persiapkan diri untuk pikul tanggunjawab dengan sungguh-sungguh!

Ingat satu perkara, bila kita abaikan kerja dakwah yang sepatutnya kita kene buat, itu juga menyumbang pada hati yang sakit.

Apa yang penting, bila Allah mengiktiraf apa yang kita lakukan.

Pesan seseorang pada saya,

"dikala kita rasa iman kita down, jangan biarkan saja. Volunteerkan diri untuk beri tazkirah, buat usrah, beri nasihat dan 'memberi' pada orang lain. Sebab dengan cara tulah, kita dapat naikkan balik iman kita. On the way kita nak buat baik tu, kita akan berusaha untuk islahkan diri sekaligus.

Kalau kita biarkan dan tunggu sahaja...dan kata,'takpelah, tunggu iman naik dulu, baru buat usrah, tunggu rasa semangat skit, baru nak 'memberi', tunggu ada kelas agama lah, baru nasihat orang lain...'

maksudnya kita terhasut dengan pujukan syaitan yang selalu ingin melambat-lambatkan. entah bila agaknya kita akan cuba untuk berubah. Dan entah mungkin juga kita takkan berubah dan tetap di takuk lama."



Islah nafsak wad'u ghairu

Kitalah generasi harapan. Pemuda kahfi zaman ini.

Takbir!! Allahuakbar!


1 comment:

hafizulfaiz lan said...

setuju dengan pendapat anda..kalo kita rasa iman down, cepat2 kita pergi ke tempat2 meningkatkan iman kita..berdampingan dgn orang2 soleh..