Thursday, January 7, 2010

pemuda peka iman, pemuda peka zaman


Bismillah walhamdulillah

"apa khabar iman??"

"alhamdulillah, luar biasa! Allahu Akbar!"

Mukhayyam khoriji [MK] dah seminggu berlalu. Baru diberi sedikit kekuatan untuk menulis panjang lantaran 'accident jari manis' haritu.

Alhamdulillah, Allah masih memberi kekuatan disaat-saat akhir endposting esok.

MK yg disertai oleh 13 akhawat dari melaka. Banyak pengalaman manis yang dicoret hatta sebelum MK bermula. Bertolak dari MC[melaka central] jam6.30pm, tiba di pudu jam 9.30pm. Kemudian, tersesat di lrt stesen sebab tersalah ambil line. Then, sampai di stesen ampang jam 11.30 pm. Menunggu ikhwah di pinggir jalan, dekat dengan jejantas dan stesen bas. Menyambut tahun baru di tengah bingit bandar ampang, dengan pelbagai aksi remaja dan belia waktu ini.

Orang sekeliling memandang pelik, bila melihat kami yang menutup aurat dan bertudung labuh, tersadai di tepi jalan tengah malam macam tu. huhuhu. Lebih kurang jam 12am, bergerak ke restoran bangkok divine untuk dinner[supper dah patutnye] masing2 tak makan lagi. Dan sekali lagi, tunggu di sekitar kedai tu sampai jam 2 pagi sebab jalan jammed. Dek sambutan tahun baru.

Akhirnya, sampai di Impiana resort lebih kurang jam 2.30 pagi. Alhamdulillah....

Mungkin pada awalnya kami tak perasan ibrah dari perjalanan kami yang panjang tu, yg sepatutnya ambil masa lebih kurang 3 jam telah menjadi 8 jam. Bila kak sumayyah, kata,
"ada hikmah kan kita tersadai lama malam tu.. sebab masa tu lah kita banyak habiskan masa bersama. Pengalaman tulah yang rapatkan lagi hubungan kita."

Baru saya terfikir. Sebab kak sumayyah sangat sibuk. Lihat sahaja jadualnya, saya pun pening. Macam-macam yang dia kene buat setiap minggu. Usrah, program yang kene attend, meeting etc. Dia memang sangat sibuk. Mungkin hanya ada masa untuk buat usrah dengan kami seminggu sekali . Tak cukup masa untuk berDF dengan semua. Banyak nya tanggungjawab yang harus dia pikul dengan posisi dia sekarang ni.

[tapi takpe kak, kami faham sangat condition akak tu^_^]

Itulah jadual yang telah Allah aturkan. Pengalaman yang bestlah kan? Dengar org terjerit sana sini macam ntah pape2..baru sedar banyaknya kerja yang kita kene buat. Usah tunggu orang lain, sebab kita sendiri bertanggungjawab!

MK berjalan lancar. Cerita lebih lanjut boleh jugak baca kat blog shida=)
MK pada hari pertama,

ada aktiviti 'obstacles'. Mission kami adalah kene hantar bekalan makanan kat tahanan2 palestin. So, kene lalui berbagai halangan lah..termasuk soalan2 maut dari puak2 zionis ni=)
Halangan terakhir kene buat tarzan swing. Kene merentas sungai menggunakan tali. Bergayut dari satu tali ke tali yang lain untuk sampai di hujungnya.

Alhamdulillah, Allah pilih saya untuk 'accident' sikit time tu. Interphalax dislocation yang menyebabkan muka2 fasi berubah jadi takut termasuk 'kakak' saya ni. Kesian mereka. Kene cari klinik berdekatan,hantar saya g hospital ampang, habis basah kereta kak aisyah, sebab saya naik kereta dia dalam keadaan basah kuyup, baru lepas jatuh dalam sungai.

Malam tu, 'bermukhayyam' kami kat hospital. Tak dapat nak join program malam tu=(. Tapi,bestlah kan sebab dilayan macam puteri, makan pun disuap. hehe. Risau tengok muka kak sumayyah.. dia risau pasal saya, masa yang sama, risau pada kawan2 yang lain, entah ok ke tak lalui halangan yang tu.

Masa tu, saya fikir, mampukah saya nak jadi macam para sahabat, terkenang balik duta nabi ke madinah, mus'ab umayr, yang memegang bendera islam sewaktu perang uhud. Selepas tangan kanannya dipotong, dia pegang bendera dengan tangan kiri. Selepas dua2 dipotong, dia kepit pula diantara keduanya. Sambil mulutnya tak henti2 berdoa untuk Nabi, risau akan keselamatan nabi masa tu. Sampailah waktu bila dia syahid di medan uhud bila ditikam dadanya dengan pedang. Subhanallah'

Apalah sangat dengan 'nikmat' jari manis saya. Masih mampu berjalan, makan, tidur, dan ketawa dan berfikir dengan betul. Itupun, saya mintak 'dadah' supaya saya tak sedar sewaktu tulang saya ditarik. Sebab saya tahu sangat sakit kalau tak bius. Tak mampu rasanya nak jadi macam para sahabat yang bila mana mereka solat, mereka tak rasa pape pun tatkala dicabut panah dari badan mereka. Lemahnya kita ni kan?

Allah masih lagi hadiahkan saya ruang untuk bernafas di bumiNya ini, merasai indahnya nikmat iman dan Islam, merasai manisnya ukhwah fillah di atas jalan tarbiyah ni.



Banyak benda nak kene buat.

Takde lagi malas-malas. Komited. Moga semangat terus membara dalam jiwa-jiwa pemuda kahfi zaman ini. InsyaAllah.

Jazakumullah khairan kathira pada semua. Moga dapat jumpa lagi , insyaAllah!



p/s:
1-rupanya, ada orang rindu saya sangat2 masa tu. Sian dia, ternanti2 kepulangan saya. Maaf ye, lain kali saya akan bawak handphone bersama^_^
2-jzkk pada semua yang mendoakan=)
3-utk nadiah, selamat terbang ke bumi aceh! moga selamat pergi n selamat pulang.

salam alaykum







2 comments:

harir said...

"Alhamdulillah, luar biasa, Allahu Akbar!"

sgt rindu MK!

[sempat lagi awk update ye?]

hugs from harir

syabab said...

to harir: [senyum kat awak] jazakillah atas segalanya.[rasanya awak faham kan?^_^]