Wednesday, May 19, 2010

ketika cinta berusrah


بسم الله الرحمن الرحيم

assalamualaikum wrt..


Dah dua bulan lebih rasanya tak update blog ni, asif pada yang buka blog tapi tiada update terbaru. Kadang, saya wonder macam mana certain people can istiqamah update walaupun busy yang amat macam kakak saya ni.Subhanaallah, mereka punya himmah yang tinggi dan masa yang teratur untuk sharing apa yang boleh dimanfaatkan bersama.

Last 2 months of posting ONG[sakit puan] dan paediatric yang sepatutnya-boleh-manage-masa-sebaiknya-end-up-dua bulan-tak-terbukak-blog nih. Jujur saya katakan, sangat-sangatlah rindu waktu sibuk itu, sebab masa itulah rasa masa ni sangat-sangat berharga dan banyak benda boleh buat dalam kekangan masa yang sedikit. Moga posting community medicine yang sekarang ni bakal menghimpit saya untuk terus lebih aktif bergerak, tak duduk saja-saja.


Alhamdulillah, pertemuan ruh di taman-taman syurga Allah seminggu sekali benar-benar heartwash hati ini. Walaupun masing-masing sibuk, tapi masih cuba untuk bertemu mengutip butir-butir permata di jalan Allah ini.

"KecintaanKU pasti jatuh pada orang-orang yang saling mencinta, saling duduk bersama, saling berkunjung kerana Aku" [HR. at-tabrani]



Kecintaan kepada Allah, yang dengannya manusia dapat merasai kemanisan iman. Ubudiyah (penghambaan) tak akan wujud tanpa adanya cinta pada Allah.Ia adalah RUH iman dan amal. Tanpanya, hidup ini ibarat jasad tanpa ruh, tanpa cahaya. Dan bila amal itu tidak punya ruh, amal itu tidak akan naik ke langit.

Mencinta kerana Allah, adalah jalan menuju syurga Allah. Seperti yang kita selalu baca dalam doa rabitah,

Sesungguhnya Engkau Maha Tahu bahawa hati-hati ini terhimpun atas kecintaan(mahabbah) kepada-MU..

...dan (hati-hati ini) telah bertemu di atas ketaatan kepadaMU...

Betapa dalamnya makna tersirat yang Imam Ibnu Qayyim rahimahullah telah sampaikan erti mahabbah, yang penuh dengan ungkapan indah...

Mahabbah adalah kejernihan cinta. Kekuatan, ketinggian, dan kebesaran keinginan hati kepada yang dicinta. Ia adalah keteguhan keinginan kepada yang dicinta, dan kemahuan untuk selalu bersamanya dan tidak meninggalkannya, agar sang pencinta boleh memberi inti hatinya kepada yang dicinta, bahkan sesuatu yang paling berharga yang dimilikinya, iaitu hatinya...

Bertemu dan berkumpul di atas cinta Allah, tak bisa dihalang oleh batas laut dan daratan, apalagi nasab dan perkara dunia.

Mahabbah adalah pertalian antara hamba dengan Tuhannya. Dan cinta bukan hanya terletak pada ruang lisan atau ucapan, tapi ia sesuatu yang harus direalisasikan dalam kehidupan.

hawariyyun, ana sayang antum kerana Allah!
buah hatiku, badarians, jangan lupa janji kita minggu ini! dating di pantai yea^_^






No comments: