Sunday, June 7, 2009

jalan dakwah

Bismillahirrahmanirrahim

Musim hujan telah kembali membasahi Bumi Manipal ini. Jalan mula lecak, baju susah hendak kering, kulat-kulat semakin aktif untuk bersemayam di tempat yang tidak dikawal rapi, pakcik-pakcik auto kelihatan lebih gembira kerana khidmat mereka lebih diperlukan tika rainy season ini. Tidak kurang juga yang cuba mengambil kesempatan untuk menaikkan harga musim begini.

Musim hujan ini jugalah sangat menuntut diri untuk 'tough' dan resistant sedikit dek sejuk yang mencengkam dan sangat kondusif untuk berhibernasi. Moga diberi kekuatan buat sahabat dan adik2 yang sedang mengambil peperiksaan tika ini.[tak lupa pada batch saya sendiri yang ada end posting exam isnin & selasa ni]

Walau apa jua keadaan pun, musim panas atau hujan [memandangkan di manipal ni, dua musim ni sahaja yang ada], usrah harus dan MESTI berjalan. Musim panas mungkin tiada masalah, tapi di musim hujan ini, banyak atau sikit, kadangkala terselit rasa ingin bermastautin sahaja di rumah. Terharu saya atas semangat adik-adik usrah yang sanggup meredah hujan lebat dari asrama ke 'tempat meeting kita'. Masing-masing dengan baju hujan lengkap[colourful pulak tu, macam power rangers pun ade^_^], siap dengan payung lagi, Sport shoe..sampai2 nampak semuanya menggigil kesejukan. Jazakillah buat semua :)

Pabila sebut tentang usrah, certain people akan kata usrah ini mem'boring'kan, hanya duduk dan mendengar, mengantuk dan macam2 lagi. Sebenarnya usrah lebih besar dari itu. Sudah namanya keluargakan? Maka ia berfungsi sebagai sebuah keluarga yang diikat atas ikatan ukhwah dan iman. Usrah lah tempat kita menimba ilmu, berkongsi cerita, meluah perasaan, dan saling menguatkan antara satu sama lain. Malahan, rapatnya kita dengan ahli usrah melebihi rapatnya hubungan kita dengan orang lain. Ia dibina atas dasar keimanan dan ketaqwaan.

Usrah juga medan untuk mentarbiyah, dan ditarbiyah. Kita perolehi input, maka sebarkan lah output pada orang lain. Usrah bukan terletak pada pertemuan seminggu sekali, mendapat kesedaran selama sejam setengah, kemudian pulang tanpa dapat apa-apa. Tapi, usrah seharusnya berfungsi untuk membina jati diri seseorang, membentuk ruh baru yang bersemangat untuk sentiasa memperbaiki diri ke arah kebaikan serta terkedapan untuk dakwah dan islam.Di sinilah pentingnya untuk jelas pada thumuhat kita.

Bukan calang-calang fungsi usrah ini. Sebab itulah, naqib atau naqibah harus memainkan peranan yang penting dalam mentarbiyah anak-anak usrah untuk terus istiqamah. Bagi anak-anak usrah pula, hindarkan lah diri dari 'skip' usrah jika tiada keadaan yang mendesak. Hindarkan dari 'mengikut mood' untuk usrah. Upgrade iman kita dengan hadiri usrah. Percayalah, usrah yang berfungsi dengan baik,seminggu sekali usrah itupun sudah cukup membuahkan rasa rindu antara naqib atau naqibah dengan adik-usrahnya. ^_^

Saya titipkan lagu jalan dakwah, buat antum..
especially untuk anak-anak usrah saya yang sedang 'berjuang' di musim hujan ini^_^ jgn malas2 okey? :)
semoga kita terus tsabat di jalanNya.

jalan dakwah-alarm me-


Dari barisan usrah
Dan dari umbi tarbiah
Muncullah sinaran fikrah
Islah terus meniti masa

Dari dewan selesa ke jalanan yg berhaba
Pejuang keadilan dan penjulang kebenaran
Bersama islam membina ummah
Usaha daulatkan syariah
Agar hidup penuh barakah

Di dalam sedih dan ketawa
Di dalam susah dan mewah
Tetap teguh iman dan takwa

Sehati sejiwa
Dulu kini selamanya
Walau apa yg melanda hadapi bersama

Ya Allah ya rabbi
Teguhkan iman kami
Moga tabah hati tak berbelah bagi

Berbekalkan islam membina masyarakat
Mengukuh umat insan sejagat
Setiap mehnah pastinya ada hikmah
Berbaik sangka pada yg Esa.

Rasulullah contoh ikutan
Prinsip syura jadikan amalan
Korban masa tenaga kita
Dan fikiran perkasakan maruah kita

untuk sahabat dan adik-adik tersayang:
Tarbiyah Allah amat mahal
tak semua kasih sayangNya terzahir melalui belaian
adakala ketegasan mampu mendidik kita lebih dari kelembutan
Allah lebih memahami kita daripada segala makhluk didunia
justeru mengadulah padaNya
setiap titisan airmata yang mengalir
amat bernilai dan berharga disisi Allah


2 comments:

maisarah said...

setuju ngn nura ^_^

[rajin sungguh sy mengomen]

biar kita sentiasa memegang moto ini
[bukan moto berfuel tu ye]
"jadilah diri roh baru yang mengalir dalam tubuh ummat"
ske2 ^_^

nurani said...

maisarah:
insyaAllah [n_~]
p/s: awk rindu sy kan sebenonye..hehe