Thursday, January 15, 2009

singkatnya masa

Bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum wrt..

alhamdulillah, hari ini Allah masih memberi peluang pada kita untuk membuka mata dan menghirup udara setenang-tenangnya..dimulai dengan membaca doa bangun dari tidur, diikuti dengan membersihkan diri, kemudian solat sunat 2 rakaat sebelum subuh, ataupun melakukan qiamullail, masih diberi peluang untuk berdoa dan memohon keampunan dari Allah atas segala dosa-dosa yang kita lakukan malam tadi, semalam, kelmarin, minggu lepas dan sebelumnya..
alhamdulillah, hari ini kita mampu untuk bangun, bekerja dan belajar, dikurniakan fizikal yang sihat dan paling menguntungkan jika hati, emosi dan rohani juga di tahap yang paling optimum..
setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Rabb yang Maha Berkuasa..

mulakan segala tindakan dengan bismillah..barakah dan rahmat akan sentiasa bersama-sama mengiringi perjalanan tindak tanduk insan bergelar manusia..

sedar tak sedar, study break selama 21 hari telah bermula..imtihan block 4 telah pun berakhir semalam..rasa nya macam baru sahaja masuk 2nd year, tapi rupanya dah hampir ke final..segala yang dilalui sepanjang tahun 2 dirasakan sekejap cuma..entah saya ingat atau tidak apa yang saya lakukan sebelum2 ini melainkan sibuk dengan study, study dan study..sememangnya 2nd year ini memerlukan lebih penumpuan memandangkan silibus yang banyak, tidak boleh berlengah seperti di tahun pertama..

kadangkala,berbincang dengan housemates..'rasa macam baru sahaja sampai india,  tup tup nak dah hampir ke penghujung 2nd year..' tidak siapa menafikan bahawa dalam masa yang dirasakan singkat ini, banyak perkara pahit manis suka duka yang berlaku dalam kehidupan mencorak peribadi kami di sini..teringat satu hadis,

Ertinya:
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".                                                                                    [hr at-tirmidzi]


Ternyata masa berlalu begitu pantas..dirasakan masih banyak yang belum dilangsaikan, kadangkala tercari-cari di manakah masa yang telah hilang? Kita seakan-akan sentiasa sibuk, tetapi tidak faham dengan apa yang disibukkan..kadangkala, kita diburu masa yang cepat sangat berlalu, tidak punya ruang waktu yang cukup dan ia berlalu dengan zero! semua kerja masih tidak habis..singkatnya masa!

orang selalu kata, masa mencemburui kita..padahal kita yang ketinggalan kerana tidak sentiasa bersama masa.. masa yang ada, kita buang..kita tidak menggangap masa itu sahabat baik kita, malah kita jadikan dia musuh.. masakan masa hendak membantu kita? 

Menurut Irnam al-Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Memang benar apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Dan ini adalah satu petanda hampirnya qiamat.

berikutan dengan itu, gunakan masa yang ada sebaiknya..atur jadual mengikut prioriti dan yang penting hendaklah istiqamah dengan jadual yang telah dibuat..janganlah hangat-hangat tahi ayam sahaja..

~say no to berborak perkara tidak berfaedah aka bergosip ~ say no to menonton movie yang lebih banyak mengenepikan iman dan mengutamakan nafsu ~ say no to berfoya-foya di shopping complex ~ say no to main games [bukan riadah ya]~ say no to makan berlebihan [lead to badan yang letih dan tidur yang banyak] ~say no to berangan yang berlebih-lebihan yang mendatangkan kemudaratan                                                          

dan banyak lagi list SAY NO TO yang pada amatan saya..tepuk dada, tanya iman..masing-masing lebih faham    diri sendiri, kan? ^_^

ingat! masa tidak akan pernah menunggu kita. bersama tingkatkan amalan, membina sahsiah insan cemerlang, gemilang dan terbilang di sisi Allah SWT.

Jelaskan fikrah, Sucikan hati, Mantapkan iman, Fokuskan minda dan fikiran..


No comments: