Sunday, April 5, 2009

orang biasa & orang beragama

Bismillahirrahmanirrahim 
Assalamualaikum wbt
 
mesej yang saya terima..  

'ish..org yg beragama pun buat maksiat, tapi pandai2 nak tegur org lain jgn buat'  

hurm..sedih saya membacanya..
org beragama buat maksiat? 
org biasa buat maksiat? 
ada beza ke org beragama ni dengan org biasa? 
siapa org beragama dan siapa org biasa?  
orang beragama yg digelar oleh org biasa.. 
bagai tafsiran kita boleh rungkaikan.. ia boleh jadi orang yang selalu bagi ceramah, orang yang selalu bagi nasihat sana sini, orang yang tampak alim dan bagus penampilannya, atau orang yang punya ilmu agama yang mendalam..mencantikkan lagi betapa indahnya Islam dgn bawaan orang2 ini..  

namun, bila timbul isu ini... org biasa akan kata..'kalau dia boleh buat, aku pon boleh.." 
betapa besarnya pengaruh org beragama ini terhadap masyarakat sekeliling..  
dan ada juga org biasa akan kata,' eleh..pandai nak nasihat org, dia buat boleh plak..sama je.." 
memalukan org islam sendiri..membunuh lagi persepsi masyarakat terhadap org yg bertudung labuh, berjubah dan berkopiah.. 
kadangkala kita tak sedar kita ada buat salah..[yes, indeed we can say..semua manusia x perfect, ada buat salah dan silap] tapi orang yang beragama ini dipandang masyarakat, menjadi contoh buat orang sekeliling..[yg penting, dimana sifat malu kita dgn Allah]  

kita melarang org lain berdating, tapi kita pun dating mungkin juga ada yg tak dating, 
tapi masih ada ym dan handphone.. maka, ym dan messages dari pagi sampai ke malam..tak salah?
berbincang ke arah sesuatu yg tidak berkepentingan...dan mengundang kerinduan satu sama lain..dan dari kerinduan itu membawa kepada untaian2 noda yang membusukkan hati mukmin itu sendiri..dan adakah itu masih dikira halal di sisi islam?
di mana kewibawaan sebenar org yg dikatakan beragama ini.. 
teringat kata seorang ustaz..org beragama ni once dia buat salah, lagi teruk dari orang biasa..kerana sebelum ini nafsunya itu ditahan-tahan..dan kini..bila dah meletup, maka jadi lebih teruk.. 
kita lihat sendiri, berapa ramai org yg dikatakan beragama ini lalai dan leka dgn cinta dunia.. macam yang kita biasa sangat dengar, cinta ana dan enti, saya & awk..boleh jadi i & u, kau & aku, tak pun kita & kamu.. 

terus terang, saya tidak berniat menuding jari ke arah sesiapa kerana saya sendiri tidak tahu
siapa..tapi apabila ramai orang yang mengadu akan hal ini,tidakkah kita patut rasa malu tambah2 lagi wahai orang2 yang beragama?  

di sini,saya copy & paste 1 article dari www.ekuealhafiz.blogspot.com yg menarik untuk dikongsi bersama..  

Taaruf  

Kelihatan ‘1 missed call’ pada telefon. ‘new number’ terpapar di skrin. Mesej dihantar untuk bertanya siapa. Mesej dibalas serta merta. Pada mulanya tak ingin dilayan sangat dek kerana kenal dengan siapa ber‘sms’, namun diri yang tak seberapa kebal akhirnya lumpuh diserang ayat manis pujukan. Bermulalah ‘langkah pertama’ iaitu sesi ‘Taaruf’. Hanyut dibuai perkenalan yang bertujuan mengenali secara lebih dekat. Lebih merapatkan ukhuwah konon-kononnya.  

Sekarang awak tengah buat apa?  

Setiap tindakan dan tingkah laku mesti dilaporkan kepada ‘si dia’ hatta pergi ke kedai untuk membeli keperluan rumah, pulang dari kelas dan bermacam-macam lagi mesti diberitahu. Kini lebih canggih, teknologi mula disalahgunakan, mula bertukar alamat emel dan mula ‘add as friend’ di laman Friendster. Melalui bantuan Friendster juga gambar wajah masing-masing dapat dilihat. Hati semakin ghairah untuk mengenali dengan lebih dekat. Seharian suntuk telefon di tangan, berenggang cuma semasa solat. Itupun selepas selesai solat terus bersama di alam Y.M (Yahoo Messenger) melalui bantuan ‘Slick’ di telefon. Apa yang dibincang hanya mereka dan Allah sahaja yang tahu. Katanya bincang pasal pelajaran…  

Saling memberi nasihat 

Konon-kononnya ‘amar ma’ruf dan nahi mungkar’ menjadi tema dalam perhubungan yang mula dihiasi bunga-bunga cinta ini namun prinsip ini dieksploitasi oleh mereka ini. Maklumlah mereka seorang tahu agama. Tahu hukum tetapi seolah-olah macam tidak tahu. Ibarat seperti keldai membawa barangan di belakang. Abang…rindulah Inilah antara ayat-ayat yang cukup meloyakan. Tidak kira samada melalui SMS, chatting dan lebih-lebih lagi dalam perbualan telefon. Selebihnya tidak perlu dinyatakan di sini kerana kita sendiri sudah maklum mengenai ayat-ayat mereka yang dimabukkan dengan cinta. Kata mereka macam ini baru romantik. Romantik konon…sekali kena jentik hidung baru tahu macam mana romantik. 

Peringatan dan doa untuk mereka 

Hadis Rasulullah yang bermaksud: “ Sesiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dia mencegah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu cegahlah dengan lisan dan sekiranya tidak mampu cegahlah dengan hati. Itu adalah selemah-lemah iman” Firman Allah “ Dan janganlah kamu menghampiri zina”. Dalam sebuah hadis yang lain nabi bersabda: “takutlah kamu kepada dunia dan takutlah kamu kepada wanita, sesungguhnya fitnah pertama Bani Israil adalah pada wanita”. Semoga mereka dibuka pintu hidayah oleh Allah s.w.t bagi mengelakkan terus dibelenggu oleh dosa dan noda agar Allah mempercepatkan bagi mereka perhubungan yang halal iaitu ‘Perkahwinan’.  


"wahai orang-orang yang beriman,mengapa kamu mengatakan sesuatu yang kamu tidak kerjakan? itu amatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang kamu tidak kerjakan" [as-saff:2-3]

tepuk dada, tanya iman..
bersama kita perbaharui iman, tingkatkan taqwa, tazkiyah jiwa..insyaAllah.

6 comments:

maisarah said...

Assalamualaikum..

a gud post..btul2..setuju sgt..read bout this sumwhere before..lupe kt mane..n yet if org yg beragama do sumthing bad, they will see tht 1st instead of the other good things tht they did..so kena hati2 kan?

bosz said...

betul betul... setuju.. macam kenal je ekuealhafiz tu sapa....okay teruskan menulis supaya memberi kesan kepada hati hati mad'u..

nurani said...

maisarah:yerp2..^_^
bosz: syukran ust..ana jupa dari link ust la tu..=)

omio said...

owh,kat cn rupanye!

ummuabdullahsyaakir said...

salam,sgt menarik.Moga sesiapa yg membaca akn tersa 'pedas'nya..

nurani said...

omio:kat sini lah mek sarah..^_^
ummuabdullahsyaakir: ha..jupa pun akak..hehe..sape makan cili, dialah terasa pedas nya..=)