Thursday, June 19, 2008

kerana mulut

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh..


selalu kah kita menyakiti hati sahabat2 kita?sama ada kita sedar atau tidak..kadangkala sesuatu yang dianggap sebagai gurauan pun boleh membawa kepada putusnya persahabatan..kita mungkin menganggap ianya sebagai perkara biasa..namun hati manusia... mudah terusik namun tidak mampu melontarkan kata-kata..

"kerana mulut,santan binasa, kerana mulut,jangan sampai bawa kita ke neraka"
ragam mulut..suka bercakap..kadangkala kita tidak menyedari apa yang dilontarkan itu adalah kata-kata mengumpat dan mengata...banyak sekali paradigma songsang tentang mulut...
antara jawapan yang kita selalu dengar,

:apa nak buat,Allah dah jadikan saya banyak mulut:

:semua orang ada masalah mulut,biasalah:

:kita cakap perkara yang betul, bukannya mengumpat:

:mana ada dlm dunia ni orang yang tak pernah bohong?:

dimanakah kita letak hak sebenar mulut dan lidah kita? sesuka hati bercakap tanpa memikirkan natijahnya..bak kata dr fadzillah kamsah..syaitan bernama musawit adalah syaitan yang khusus untuk merangsang kita mudah bergosip,mengata dan mengumpat.. seharusnya kita berperang dengan syaitan2 ini...buatlah apa yang Allah suka, walaupun semua orang tak suka... dan janganlah buat apa yg semua org suka,tapi Allah benci...

perubahan ke arah kebaikan...scr slow2... biarlah apa org nk kata mcm....
" alaa kamu ni ali, nak tunjuk baik konon! macam lah aku tak tahu kau tu macammane...bla bla bla.."
yang penting ,kita dapat membersihkan hati....mulut laser dan mengumpat ini amat berkait dengan hati... pathogenesisnya lebih kurang macamni:

hati kotor---> hati yang kotor mengawal minda yang bersih----> minda yang bersih get infected-----> neurons dan saraf dari infected minda menghantar impulse ke effector iaitu mulut-----> mulut act dengan mengatakan perkara2 yang tidak baik seperti mengumpat,menyindir,mengeluarkan bahasa kesat dsb..

antara kesalahan yang mulut selalu lakukan:
mulut murai,mengumpat,mulut laser,berbohong,batu api,memfitnah, dan pecah rahsia...
semua ini adalah dtgnya dari tuan punya mulut...dan janganlah kita jadi mcm orang yang tak serupa bikin..pandai bercakap sahaja,tapi kita sendiri tak laksanakan..
dalam firman Allah ada menyebut,

" wahai orang2 yang beriman!mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? itu sangatlah dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"
[as-saff:2-3]

justeru...kita haruslah melazimkan kalimah toyyibah di mulut kita..bersihkan hati, positivekan minda dan sentiasa lah bersangka baik pada semua orang..kawallah mulut kita dengan banyakkan berdoa, bercampur dengan orang2 yang menjaga mulut, dan kalahkanlah syaitan dengan menjaga mulut... sesungguhnya setiap apa yang kita katakan oleh mulut akan menjadi saksi di akhirat kelak...





No comments: