Friday, June 27, 2008

::pasrah segalanya::

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh..

Pasrah Segalanya-Dehearty


Pernah hati ini terguris

Dengan fitnah dan tomahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerna tiada siapa yang sudi membela

Ku tabahkan hatiku harungi hidup
Biar pun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di laluan sepi
Ditinggalkan mereka yang ku percayai

Namunku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala pada-Mu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta

Kerana Engkau Maha Mengetahui
Segala apa yang terbuku dihati

Ya Allah tidak ku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telahku temui
Mengakhiri segala yang telah ku mulai

Ya Allah Engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabah ku menghadapi dugaan
Agar tidak ku berhenti di pertengahan

Namunku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Serasa bagai noktah telah ku temui
Mengakhiri segala yang pernah ku mulai

Ya Allah tidak ku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah ku temui
Mengakhiri segala yang telah ku mulai

Ya Allah Engkau lindunggilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabah ku menghadapi dugaan
Agar tidak ku terhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali mentari pagi
Setelah malam ku berkalut benci


By DeHearty

lagu ni ditujukan khas buat diri dan sahabat2..
ingatlah bahawa segala dugaan dan fitnah yang berlaku pada kita adalah tanda rahmat dan kasih sayang Allah.. kita dipilih sebagai salah seorang daripada penerima dugaan Allah..maksudnya kita termasuk dlm golongan2 yang dikasihiNya..bukanlah calang-calang untuk Allah memilih kita menerima sesuatu dugaan itu..wlupun ianya berbeza mengikut kemampuan individu...
yang penting, kita haruslah sentiasa bersangka baik pada Allah yang menciptakan segala ujian...berdoalah kepadaNya moga ditenangkan hati dan dileraikan dari segala kekusutan yang melanda..
Risaulah jika kita sentiasa rasa bahagia tanpa sebarang ujian dan dugaan, takut-takut kita bukan dalam golongan yang sentiasa diingati olehNya..
sedangkan saidina Ali akan menangis jika dia tidak dikurniakan ujian, kerna takut2 Allah melupainya..takut dirinya cepat lalai dan leka dengan dunia...

renungilah diri kita..berapa banyak kali air mata ini dititiskan untuk Yang Maha Esa..dan berapa banyak kali air mata dititiskan untuk perkara-perkara duniawi..sama-sama kita muhasabah...

buat penuntut ilmu, hadapilah segala imtihan yang sebenar,
yang meletakkan keadilan pada bahu si penuntut ilmu,
kalau kita bersedia lebih dari sekadar imtihan, maka tersenyum syukurlah kita,
kalau kita insan lemah yang meletakkan syarat dalam menuntut ilmu
[setakat untuk lulus bab-bab tertentu] maka tersenyum redhalah kita..
nampaknya kalau imtihan di dunia tadi menguji ilmu perubatan,
maka imtihan akhirat mengajar ilmu redha dan kesyukuran.

4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum...
Hm...mcm mana nak komen ye??
he2...
Nmpaknya mcm cik adik baru mula layan lagu nie...he2...
naperlah cik adik Xbrth awal2..
kita dah bertahun ada lagu nie...
hu2...
aper2 pun,niatmu sangat murni untuk sama2 berkongsi dan menasihatkan kami2 yang leka ini...
Keredhaan Allah dan Rahmat Allah lah yang kita cari selama kita hidup di dunia ini...insyaAllah...
Trima kasih ingatkan saya......

umn said...

salam..

oyuk, cantik blog.. xsangka bergiat dalam blog juga. i will always visit this blog, so rajin2 la update yea.. btw, nie classmate 404/504..

nurani said...

to anonymous,
sbnye baru perasan lirik dia best=]
moga sama2 dpt manfaat..insyaAllah

to umn,
siapa ni ye? blh perkenal kan diri? =]

alonq_exe said...

Assalamualaikum.

Kalau imtihan di dunia tadi menguji ilmu perubatan,
maka imtihan akhirat mengajar ilmu redha dan kesyukuran


Quote of the day. =)