Monday, February 23, 2009

[munajat]

Bismillahirrahmanirrahim

MUNAJAT

di malam syahdu yang sepi ini..
ku curahkan segala isi hati...
mengapakah kini baru sedari banyak perintahmu telah ku ingkari...
dulu hidupku sering terleka...
diulit mimpi dunia yang fana...
tapi tak pernah ku mencuba untuk lari dari tipu dan daya..

jiwa ku yang dulu sepi..
kini keinsafan telah ku miliki...
berlinangan air mata ini berderai jatuh membasahi bumi...

dulu hidupku sering terleka...
diulit mimpi dunia yang fana...
tapi tak pernah ku mencuba untuk lari dari tipu dan dayanya..

jiwa ku yang dulu sepi..
kini keinsafan telah ku miliki...
berlinangan air mata ini berderai jatuh membasahi bumi...
terimalah munajat ku ya allah...
aku mengharapkan kasih dan sayangmu...
hamba ini bergelumang dengan dosa..
moga diberikan maghfirahmu...

terimalah munajat ku ya allah...
aku mengharapkan kasih dan sayangmu...
hamba ini bergelumang dengan dosa..
moga diberikan maghfirahmu...(2x)


alhamdulillah, Allah masih kurniakan hari ini untukku bernafas, Allah masih memberiku peluang untuk bersuka ria dengan sahabat-sahabat, Allah masih kurniakan mak ayah, ahli keluarga yang sihat dan bahagia, Allah tetap di sisi tidak kira waktuku senang atau susah.. terima kasih Ya Allah..

namun, sebagai hambaNya, sering lalai dan lupa..tika susah, Allah lah tempat kita bergantung segala, Dialah tempat kita mengadu dan mengalirkan air mata, berdoa penuh kesungguhan di akhir sujud tidak kira siang atau malam..pelbagai janji dilemparkan untuk menjadi hamba yang lebih bertaqwa kepadaNya, insaf dan menyesal akan kesilapan lalu.. 

tetapi, mengapa tatkala senang dan gembira, Allah diabaikan..solat dilewat-lewatkan, rencana aktiviti dan hiburan diutamakan, masa yang banyak dibazirkan, doa sudah tidak sekhusyuk semasa kita susah dan merintih memohon pertolongan dan rahmatNya.. mutabaah amal entah kemana, hati yang dulunya bersih dan sentiasa butuh pada Allah, kini semakin melari jauh mengejar pesona dunia..

di mana janji-janjimu pada Allah? di mana kata-kata syahdu dan rintihanmu yang panjang bermunajat pada Allah? adakah setelah mendapatkan kesenangan, kita dengan mudah melupai Allah? 

ya Allah, bimbinglah diri ini untuk terus thabat di jalanMu..tidak kira dikala susah atau senang..
tarbiyahlah hati ini semoga ia tidak pernah lupa untuk mengingatiMu setiap saat, setiap detik, nafas dan selagi darah ini mengalir dalam jasadku..

ya Allah, aku mengakui kelemahan diriku, sangat terbatasnya kecerdasanku, dan betapa hinanya aku disisiMu,hanya kepada Engkaulah aku berserah segala ketentuan, hidup dan matiku, aku redha di ats tiap segala sesuatu asal Engkau tidak memurkai aku.. KemaafanMu lebih berganda besar dari dosaku yang menggunung..aku bermohon ya Allah, dengan Nur ZatMu yang menerangi semua kegelapan, dan dengannya baik urusanku dunia dan akhirat..
padaMu aku sandarkan segala ketentuan..


No comments: