Saturday, February 14, 2009

waan tasbiru khoirul lakum

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum wrt..




alhamdulillah, habis sudah theory paper forensic hari ini..
(yeay!!!-dalam hati:p) ops, masih ada paper practical, harus ingatkan diri belum merdeka lagi..^_^

selalunya, bila hati ini sudah bersemangat untuk melakukan sesuatu perkara yang baik, contohnya macam study, mesti akal dan jiwa ini akan sedikit terganggu seperti teringat rumah, teringat blog, teringat nak makan apa tengahari, perancangan waktu cuti, dan macam-macam lagi.,kadang-kadang tu, disulami dengan rasa "ketenangan" yang amat sangat sampai fikiran tu menerawang jauh sedangkan  buku di hadapan mata..dan pada hakikatnya diri ini sangat menyedari exam tak lama lagi..huh..seronoklah syaitan waktu tu sebab dapat deviatekan kita dari tujuan asal kita iaitu belajar [jihad fisabilillah]..

saya mencari-cari penyelesaian atas masalah yang rumit ini..alhamdulillah, sahabat baik saya yang satu itu tidak pernah menghampakan..buka sahaja mashaf, mata ini terpandang ayat 25 surah an-nisa..

"...bukankah kesabaran itu lebih baik bagi kamu..."

sebenarnya ayat ini refer pada orang lelaki yang tidak mampu untuk berkahwin dengan wanita merdeka, maka bolehlah berkahwin dengan hamba-hamba perempuan beriman yang mereka miliki..dan hukum perkahwinan dengan hamba ini bagi mereka yang bimbang melakukan zina, dan kesabaran kamu(untuk tidak berkahwin dengan hamba perempuan) itu adalah lebih baik bagi kamu..untuk explanation yang lebih lengkap, boleh rujuk tafsir ayat ni ya..

berbalik pada ayat di atas..saya applykan pada kehidupan seharian, dan alhamdulillah ianya amat membantu..fikiran lebih fokus, jiwa semakin terarah dan matlamat semakin jelas dihadapan..tidak kisahlah dari segi pelajaran atau perkara-perkara lainnya, insyaAllah jika kita sematkan dalam hati baik-baik, bagi ia kukuh dan mantap..segala yang kita usahakan dan lakukan tidak akan menimbulkan rasa malas, geram, tak puas hati, marah dan melecehkan..

hebatnya ayat-ayat cinta dari Allah..ini baru satu ayat, sudah memberi ketenangan dan mengarah kehidupan kita yang lebih baik..apatah lagi jika kita aplikasikan beribu ayat dalam mashaf tercinta ini..subhanaallah..

harus diingat kita ini lemah, dan Dialah tempat untuk kita bergantung^_~

"Allah sentiasa hendak meringankan beban (hukumNya) dari kamu. Manusia itu dijadikan berkeadaan lemah."                                                                                     (al-nisa:28)




p/s: bittaufiq wannajah pada batch 20 dan 22 (unis), batch 21(2nd block exam), dan tidak dilupakan ada batch paling senior yang akan pulang ke malaysia tak lama lagi, batch 19 (end posting exam) moga dipermudahkan , insyaAllah..^_^





No comments: