Thursday, October 15, 2009

himmah 'aliyah


Bismillah walhamdulillah

Assalamualaikum wrt

Seorang demi seorang sahabat saya pulang ke rumah. Saya masih menunggu kakak saya yang katanya akan sampai around 8 malam ni. Seronok juga dapat cuti esok[jumaat]. Boleh la jenguk abang saya yang baru sahaja kemalangan tempoh hari. Pada mulanya, tak berhajat nak pulang ke rumah, nak ke gombak sebenarnya, berjumpa dengan kak norah [bukan nama sebenar] di UIA. Tak pernah bersua muka, namun sering bertemu di alam maya.

Tapi, niat bertukar bila kakak saya mengambil cuti pada esok hari juga, semata-mata nak suruh saya balik rumah. Plus, dapat jenguk abang yang masih berehat di rumah.

Cuti kali ni[walaupun lebih sehari], kene struggle juga. Surgery test menanti isnin ni. Nampak gaya, kene bawa balik buku nih. Jangan jadikan alasan di rumah tak boleh belajar sedangkan banyak je masa yang kita boleh gunakan kalau susun jadual dengan betul. Fuh, skemanya..balik rumah pun kene belajar ke?

Nak excel, bukan boleh baca sekali dua. Kene faham dan ingat. Then, apply. Ah, teringat saya pada keberkatan masa. Kalau masa kita berkat, baca 1 ke 2 jam pun dah banyak boleh lekat dalam kepala. Kalau tak berkat, kadang baca 10 jam pun susah nak ingat.

Berkatnya masa..kadang kita sendiri tak faham kan? Kita mohon pada Allah itu dan ini, tapi kita tak laksanakan perintah Dia. Malah, tanggungjawab pada Dia pun kita abaikan.

Sebagai seorang muslim, yang dituntut adalah menjadikan deen itu sebagai cara hidup. Islam itu adalah cara hidup yang menunjukkan kita ini adalah orang Islam. Bukan hanya tertulis 'islam' atas kad pengenalan, tapi tak faham kemana kita ini sebagai seorang yang bergelar muslim.

Allah seringkali mengingatkan saya,

hidup ini akan lebih bermakna andai dakwah itu yang menjadi nadi,

di mana kita bernafas kerananya.

hidup ini akan lebih indah andai Al-Quran itu menjadi 'buah hati',

walau di mana jua.

sesekali kita tersungkur dan lemah,

Allah itu sentiasa ada, bersama hamba-hamba yang setiap masa mengingatiNya,

siang dan malam..

Segala tingkah laku dan setiap saat hanya teringatkan Dia,

melihat dunia dan seisinya sebagai tempat persinggahan sementara,

sebelum tiba ke destinasi akhir nanti.

Dengan itulah, saya mendengar banyak kisah dari sahabat-sahabat yang banyak mengingatkan diri ini untuk ingat Dia sentiasa. Mungkin bukan nasihat secara direct, tapi Allah tunjukkan melalui pengalaman hidup hamba2Nya yang terpilih!

Kerna dekatnya mereka dengan Al-Quran, ada yang jadi best student fakulti perubatan. Di tambah lagi , sedang mengandung pula tu.
Dekatnya mereka dengan Al-Quran, semuanya Allah mudahkan!
Walaupun banyak kumpulan usrah yang mereka handle, sibuknya mereka dengan dakwah, daurah, dan macam2 lagi..malahan ada yang sudah berkahwin dan punya anak, namun Allah tetap memudahkan urusan pembelajaran mereka.

Rata-rata, mereka yang saya kenal bakal2 doktor yang sememangnya mempunyai bebanan kerja yang banyak. Tapi, mereka tak pernah sebut kata 'susah' dalam bidang ini.

Kagum.

Masih banyak yang perlu dibaiki.

Himmah 'aliyah!!!!!

[kehendak kene tinggi!]

Bukan setakat impikan lulus sudah cukup, tapi berdoalah pada Allah berikan yang terbaik. Top student ke, distinction ke..doa sahaja, kita usaha. dapat atau tidak, itu kerja Dia. Kalau tak berjaya, ada lah hikmahnya.

Sama lah juga macam mohon masuk syurga. Mohonlah syurga firdaus! Kerna itu semua atas rahmat dan kasih sayang Allah.

Even small small things, mohon dengan Allah. Menunjukkan betapa bergantungnya kita pada Dia walau sekecil2 perkara.

Jagalah himmah kerana ia adalah permulaan pada semua perkara.

Sama juga seperti dakwah, perlunya himmah yang tinggi untuk elak futur di pertengahan. Malah, perkara yang susah automatically jadi senang!

Nak jalan kan usrah, sebagai naqib/naqibah, kene tekad, pastikan anak-anak usrah kita dapat rasa 'roh' usrah tu. Sampai satu masa, mereka juga boleh bergerak dan jalankan usrah juga. Menjadi muslim yang sebenar2nya. Kalau boleh, biarlah dakwah itu juga menjadi nadi penggerak kita! [insyaAllah, boleh kan? ]

Dan pastinya, banyak yang harus dikorbankan.

Sesiapa yang jadikan akhirat itu sebagai himmahnya, Allah akan jadikan hati nya sentiasa cukup. Dan Allah akan kumpulkan baginya segala kebaikan dan dunia akan datang pada dia tanpa dia minta.

Sesiapa yang jadikan dunia itu sebagai himmahnya, Allah akan jadkan dia fakir di antara matanya, dan Allah akan pecahkan segala kebaikan, dan dunia tidak akan datang padanya.

Pilihan di tangan kita. Pilihlah. Ada jalan yang lurus dan ada yang bengkang bengkok. Kita tak boleh nak berada di tengah-tengah, kejap jalan di jalan lurus, kejap jalan di jalan yang bengkok.


usah lengah lagi. saya yakin anda juga ingin berjalan di jalan yang lurus kan?^_^

Jum! tinggikan himmah kita!

p/s: congrates to kakak2 batch 15! esp kak faridah, kak baya, kak intan, kak ira..jangan lupa kan saya kat sini ye. selamat bercuti!



No comments: