Saturday, October 17, 2009

kerna mr.D telah lebih dahulu melamar...

Bismillah walhamdulillah

Jalan ini memang sukar, semakin kita nak ke hadapan, semakin rancak lah halangan dan dugaan yang ditimpakan.

Mainan perasaan yang bisa sahaja menggoyah keimanan, dugaan luar yang menggetarkan prinsip dan pegangan.

Saya belajar sesuatu,

Bila kita terlalu sayangkan seseorang, sudah tentu kita sentiasa mahukan yang terbaik untuk diri dia. Terutama dalam dakwah ini, kita tidak akan sesekali meninggalkan dia..kita akan cuba jugak buat sampai dia faham deen ini sepenuhnya.Kerna kita mahu dia pun bersama-sama dengan kita.

Kita tak akan pernah meminta balasan, kerna niat kita hanya satu, untuk membawa dia melayari bahtera dakwah ini dengan redha dan rahmat Allah sentiasa.

Walaupun kadang-kadang dia sukar memahami niat kita sebenarnya, namun, kita tetap tak putus-putus memberikan komitmen pada dia, memberikan kasih sayang yang tidak berbelah bagi, mentarbiyah selagi mampu..semuanya kerna kita sayang sangat pada dia.

Kita nak dia dengan kita, sebab tu kita 'pegang' tangan dia kuat-kuat.

Kita mahukan dia juga rasa betapa bahagianya hidup sebagai daie yang sebenarnya. Betapa nikmatnya hidup ini sebagai hambaNya yang benar2 faham istilah 'muslim' di hatinya.

Kadangkala, dia tersasar dan berbuat salah, hati kita rasa sedih sangat. Kita cuba tarik dia kembali ke jalan yang benar. Kita nasihatkan dia dengan penuh kasih sayang, seperti seorang ibu yang menasihati anaknya.

Kita tahu mungkin kadangkala dia rasa berat nak laksanakan apa yang kita cakap, tapi kita tahu, kita kene bantu dia hadapi semua dugaan bersama.

Kadangkala, dalam pada sibuk dengan dia, kita juga punya masalah kita sendiri, berdepan dengan pelbagai masalah orang lain lagi, itu dan ini..

Tapi, kita telah lama sedar, itulah hakikatnya bila sudah ada di jalan ini, kudrat kita untuk kesenangan orang lain dan seringkali terpaksa korbankan hak diri sendiri.

Saban malam, tak dapat lelapkan mata kerna memikirkan masalah dia,
kadang, sampai nak makan pun terlupa..

Kita cepat pick symptoms bila dia ada masalah. Yang bestnya, Allah bantu kita bila Dia selalu bagi hint kat kita yang dia ada masalah. Sebab apa? Sebab kita dah sayang sangat kat dia. [ada connection heart to heart].Dalam doa pun, kita akan sebut nama dia. Mohon yang terbaik untuk diri dia.

Kita tak kisah walaupun dia tak mengerti apa yang kita rasa. Jatuh bangun, perit rasa di jiwa, walaupun dugaan tu datang bagai jatuh ditimpa tangga, kita tetap tersenyum bila dengan dia. Sebab kita tak nak dia tahu kita punya masalah, dan nak senangkan hati dia.

Kita tak kisah walaupun dia tak tahu yang saban hari kita risau dan susah hati tentang dia. Kita tak kisah pun andainya kita harus berkorban harta,poket selalu kosong,malahan nyawa pun sanggup kita korbankan,asalkan dia bahagia di jalan yang diredhai oleh Allah.

senang cerita, kita menyayangi dia melebihi diri kita sendiri.


14 Feb 08 'Pouring my heart out' by safari.photogirl.

terlalu sayang sampaikan air mata ini seringkali tumpah kerana dia di hadapanNYA.

kerna kita cuma nak kan yang terbaik untuk diri dia, dunia dan akhirat.

Kita nak akhirat itu menjadi matlamat hidup dia.

oh, sayangnya kita pada dia. Orang lain tentu tak faham apa yang kita rasa nih.

Selalu, orang sekeliling tidak faham, kenapa kita sanggup habiskan masa untuk dia, kurang masa enjoy untuk diri sendiri. Tapi, itulah kita. Sudah tersemat dalam hati, bahawa dia adalah priority kita dalam membantu dia mencari cinta Allah ini.

Kita tahu, kita bakal jumpa dengan Dia di sana nanti.

Dan kita mahukan dia dapat kuat dan bertahan andainya kita pergi dulu bertemu dengan Dia. Manalah tahu secebis kasih yang ditumpahkan ini bisa menguatkan dirinya seandainya kita tiada lagi.

Semua itu milik Allah, dan pada Dialah juga kita kembali.

Tidak mengapa andai diri ini tidak bahagia, asalkan melihat dia bahagia sudah cukup buat kita merasa indah tak terkata. Hebatnya kuasa Allah!

Bila segalanya disandarkan kepadaNya, kita sedar, hidup ini, roh dan jasad ini hanyalah milikNya semata. Sekadar pinjaman untuk kita di dunia, gunakanlah sebaiknya.


[mr.D]Dakwah ini telah lebih dahulu melamar saya. InsyaAllah, saya bersedia menerima dan akan setia dengannya sampai akhir hayat saya.

Walau apa yang terjadi, saya nak dia tahu, yang saya sungguh menyayangi dia sepenuh hati saya.


Apa yang saya harapkan,

Agar dia faham erti hidup seorang hamba, tanggungjawab pada Pemilik Cinta.

Semua yang terjadi adalah kehendakNya.

dan dia yang saya maksudkan, adalah 'kekasih-kekasih hati' saya. Anda tahu anda siapa.

p/s: setuju dengan kak aisyah,bahawa jalan ini berat dan mahal maharnya..






7 comments:

shida ahmad said...

zen..
nk jadi salah seorang 'dia' jugak=)

syahadahrabitah said...

shida: u always be..^_^

::e_mah IS me:: said...

imah pon!! nak jadi buah hati nura jugak..
rindu nura.sungguh!!
moga ada rezeki imah utk bertemu nura lagi.. amiin.. T.T

syahadahrabitah said...

imahh!!rinduuu kamuuu jugakk=(
insyaAllah..kita jupe,nura tunggu imah balik msia^_~
masih ingt pesan imah..[yg penting, 'urusan kita' dahulu =)]

qumfaanzir said...

salam kakak,
dah ade kt tanah air ke?
hu..rindu...!

walau xpenah jmpe
tp sy nk 'die' jugak:)

syahadahrabitah said...

qumfaanzir:salam ummu, aah dah kat msia dah^_^ rindu awak jugakkkk!!!=)

qumfaanzir said...

oho..bagus..bestnye!!
nk balik juga!! hehe
dah jumpe sape2 ke?

g la kacau2 org2 kt RI=)