Tuesday, October 13, 2009

uhibbukifillah

Bismillah walhamdulillah.

Assalamualaikum wrt.

Alhamdulillah, sahabat baik saya telah selamat bergelar Madam Widatul Nadiah pada hari sabtu lepas. Gembira, sedih , bercampur baur semuanya. Saya dan maisarah bergerak ke rumah widat di shah alam selepas kelas hari jumaat menaiki bas. Seronok juga jadi tukang bagi telur masa hari perkahwinan widat dan menyebabkan gambar saya lah yang paling sedikit sekali hari tu. Maklumlah, sibuk di luar, kawan2 lain dah amik gambar dulu=P. takpelah, yang penting,dapat tolong sedaya mungkin masa hari bahagia yang seorang nih.^_^

Widat satu posting dengan saya, dan kami dalam satu group kecil. Nampaknya, wedding of the year ni, the first and only wedding tahun ini.Mabruk wid dan badzli! Semoga berkekalan sampai syurga, insyaAllah!
next, sape plak yea? esp kawan2 yang dah 'ada' tu, cepat2 sikit =P

************************************************************

malam tadi, seperti biasa, saya menemani sahabat baik saya di biliknya [banyak sangat la plak sahabat baik eh? heheh.sebab mereka semua buah hati saya.^_^]
Sudah menjadi rutin, saya akan tunggu sampai sahabat saya yang seorang ni tidur, baru saya pulang ke bilik saya. Tak ambil masa yang lama, sebab dia ni senang tidur. Usap-usap kepala sikit, sambil saya bacakan surah al-insyirah di ubun-ubunnya, tidur lah.

Tiba-tiba, dia tanya saya,
"awak doakan yang terbaik ye untuk saya."

saya senyum sahaja. menandakan 'ya'

"andai saya 'pergi' dulu bertemu dengan Dia, takpekan?"

"takpe...andai itu yang terbaik untuk awak dan untuk saya." mata mula bergenang tapi sengaja di tahan.

entahlah, tak mampu nak tuturkan apa-apa. Biasanya saya akan banyak cakap sedikit,tapi malam tadi seperti nak diam lebih dan biarkan dia berfikir sendiri.

"awak, saya sayang awak tau" tepat dia memandang saya.

"tau, saya sayang awak lebih"

"wa ana kaman!![sayang awak lebih lagi!]"

"saya sayang awak lebih lagi..awak tentu tahu yang saya sayang awak lebih lebih lagi" kuntuman senyuman saya hadiahkan buatnya.

dia angguk. matanya cuba dilelapkan. saya tahu dia risau kalau selagi dia tak tidur, saya tak kan pulang ke bilik saya.

saya tak sedar yang saya tertidur di sisinya, duduk di tepi katil sambil tangan ini memegang tangannya.
tengok2 jam, dah 1 jam berlalu..saya pulang ke bilik saya selepas tu.Biliknya saya kunci dari luar.

Sampai sahaja di bilik, mata susah nak lelap. Saya terpandang 'kekasih' saya nan satu di atas rak.. Rindu pula pada dia, padahal sebelum isya tadi dah jumpa. Saya ambil wudhu dan membacanya. Teringat saya pada ayat ni..dari seorang hafizah yang sangat hebat orangnya.

"Walau sesibuk mana pun kita, al Quran tidak boleh kita kesampingkan. Kalau kita usaha untuk cemerlang al Quran, insya Allah, yang lain-lain pun akan cemerlang jugak...tapi kalau kita belakangkan al Quran, yang lain-lain pun akan terkebelakang jugak..."

oh, kerdilnya diri ini.

Mengimbau kembali hari2 yang dilalui, cemerlangkah saya dalam hidup saya. Atau sekadar berpuas hati dengan apa yang ada? Sedangkan seorang mukmin itu harus cemerlang semua perkara, kerana itulah tanggungjwab kita, menunjukkan yang mukmin itu adalah yang terbaik!

muhasabah...muhasabah..

Saya pernah beritahu sahabat saya tadi,

"kalau awak nak ukhuwah kita ni berkekalan, jagalah hubungan kita dengan Allah. Kerna kita berkasih sayang kerna Dia, kerna ikatan akidah. Semakin erat hubungan ini, semakin rancak jugalah syaitan akan datang untuk merosakkan hubungan atas dasar kerana Allah ni. Kalau awak sayang saya, dekatkan lagi hubungan dengan Dia, serahkan jiwa dan raga untukNya, insyaAllah, kita akan tetap bersama. insyaAllah, sampai ke syurga. Itu impian kita kan? "

"andai saya pula yang pergi dulu, jangan tangisi pemergian saya. Saya cuma nak awak tahu, awak tetap di hati saya sampai bila-bila. Kita mungkin akan berpisah sementara, insyaAllah saya nak jumpa awak lagi kat 'sana' "

maaf..entry kali ini tidak punya input apa-apa. hanya sekadar berkongsi rasa. Saya juga ingin anda merasai betapa manisnya ikatan ukhwah kerana Allah. kerna saya sayang anda juga!

~bila kerana Allah, semuanya indah belaka~^_~








No comments: