Friday, December 5, 2008

Allah kan ada =]

bismillahirrahmanirrahim..

A:hish..aku dah baca dah part tuh..cmne time exam leh lupa? tension tul la..
B:tu la..aku pun sama..blank! padahal penat2 aku stay up semalam..rsnya dah hafal betul-betul dah..
C:same la..tapi  nak wat cmne..mgkn nervous sgt agaknya..la..baru aku ingat,yang ni ha..tadi kat dlm dewan x nk plak ilmu tu keluar..buknnya aku x bace, hafal mcm tahap ape semalam,tp x dpt jwb gak..
ni yg aku malas study rajin-rajin nih!

A,B dan C..ketiga-tiga mereka mengeluh seusai  dari menjwab imtihan..bukn shj rasa x puas hati..malah sedih dan menyalahkan diri sendiri, apa yang dibaca, apa yg dihafal, tak dpt nk ditulis dlm kertas peperiksaan..perasaan sedih tu kadangkala terbawa-bawa sampai paper seterusnya dan affect perjalanan mood mereka..

kita lihat D pula
D:erm, soalan senang, tp x boleh jawab..dah baca semua rasanya, tapi mungkin aku belum cukup berusaha, mungkin juga Allah nak uji kali ni supaya aku dapat rasa macm mana org yg blank time periksa..untungnya aku kene cmni saat block exam ni, mgkn Allah nak bagi kesenangan dan kemudahan masa jawab final exam nanti..
kene muhasabah balik ni, mesti aku pun ada buat kesilapan di mana-mana, mana tau dari segi akhlak ke..x cukup baca Quran ke..ada buat hati mak ayah terguris ke..xpun ada buat salah kat kawan-kawan..mungkin juga aku kurang ingat Allah akhir-akhir ni..asik busy dengan benda- benda lain..hurm..kene check balik ni..

haa..kan best sikit dgr bunyi nye..
ape-ape pun, kita harus redha dan bertawakkal pada Allah..perkara yang dah lepas, biarkan lepas..mengeluh banyak mana pun tak dapat nak rewind exam tadi..dunia realiti ni tiada time machine nak rewind masa..jadikan ia sebagai pembakar semangat untuk imtihan yang akan datang..dan berdoalah pada Allah supaya segalanya dipermudahkan..
janganlah sedih memanjang ye..^_^

hurm..
bila kita rasa sedih, apa yg kita patut buat?
pertama2 nya, ingat Allah, ingat Allah, ingat Allah..
kedua2 nya, berdoa kepada Allah supaya bantu kita hilangkan rasa sedih tu..dan supaya Allah ubati kesedihan tu..mohonlah tarbiyah dan petunjuk dariNya..
ketiga2nya, jgnlah kita jadi org yg cepat putus asa, berfikirlah secara positif dan sentiasa bersangka baik dgn perkara yg kita hadapi..
barulah hati tenang dan redha dgn kesedihan yg dihadapi^_~

pujuk hati dgn kalamullah,

"maka ingatlah kepada-Ku,maka Aku akan ingat kepadamu" [al-baqarah:152]

"Dan apabila hamba2Ku bertanya kepadamu[Muhammad] tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan org yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah Ku dan beriman kepadaKu agar mereka memperoleh kebenaran." [al-baqarah:186]


nah...itu dia antara janji2 Allah..Allah xkan sesekali mungkiri janjinya..maka, kita as hambaNya harus sentiasa berdoa dan ingat pada Dia..usahlah dilayan kesedihan yang panjang..usahlah mengeluh dan merenung tanpa bertindak untuk memperbaiki keadaan..
simpanlah air mata hanya untukNya, titiskanlah ia di tikar sejadah, kerana yang menilai hanyalah Dia..dan itulah yang berbaloi!bangkitlah menyedari hakikat manusia memang akan kembali kepada fitrah..akan kembali kepada PenciptaNya..dan ingat lah Dia di kala kita senang dan susah..

kadang2, bila kita ada masalah atau sedih, kita tend to buat sesuatu yang menggembirakan hati kita..yup, thats right tapi mestilah berlandaskan jalan yang betul..mgkn ada yg suka mendengar lagu2 yg melayan perasaan tapi pada hakikatnya itulah yg semakin menambah kepada kesedihan..sebenarnya kita sendiri memilih jalan mana yang kita mahukan..ya! memang kita rasa kita feel ease..tp itu hanyalah kesenangan yang sementara..ketenangan yang kekal abadi apabila kita dekat dgnNya.
ana akui..memang senang untuk berkata2..org akan cakap,'dia x rasa apa yg aku rasa, bolehlah dia ckp cmtu..'
tapi disitulah wujudnya word mujahadah..
berperang melawan nafsu..
memang payah kan..tapi itulah yg terbaik..kerana di sebalik kepayahan itulah, terselit hikmah dan kemudahan yang hanya Allah sahaja yang tahu..

proses mentarbiyah diri adalah proses yg berterusan..bukan sehari dua, malah berbulan2 dan bertahun..sepanjang hidup ini kita harus sentiasa didik diri kita untuk sentiasa di tarbiyah supaya tidak lalai dan leka dgn arus dunia..

"katakanlah [Muhammad],'sesungguhnya salatku,ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam." [al-an'am:151]

perkuatkan sistem pertahanan diri kita, jgn biarkan 'microorgamnism' mudah menyerang, andainya dah diserang, binalah antibody yang kuat so that kita tak mudah kalah dalam peperangan..andainya kita kalah juga, ambillah 'drugs' iaitu ayat2 cinta dari Allah..pastikan dgn cara yang betul supaya 'bacteria' tak resistant dalam badan..
cara yang terbaik, ambillah vaccine sebagai prophylaxis[sentiasa mempersiapkan diri dengan benteng kekuatan iman dan taqwa] ..bak kata org,'mencegah lebih baik dari mengubati' x gitu?? hehe..

            

~when u are studying hard, memorising notes,doing questions,getting so sick of them..
  remember: Learning The Highest Creation of Allah is Never Easy..keep on going!~


sekian, jazakumullah khairan kathira

No comments: