Thursday, December 4, 2008

'oh mama, saya mahu kahwin'

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum wrt..

x sangka, dah hari ahad rupanya..pejam celik kejap je masa berlalu ye..
setiap kali time exam, confirm ada cerite pasal org kahwin..dari dulu hingga saat ini, ada je kisah org membina rumahtangga..tahniah lah pada mereka2 yang berkaitan tu ye..semoga Allah memberkati masjid yg dibina..kami di sini mendoakan kebahagiaan kalian semua^_^

bila tgk org asik kahwin ni, org lain yang x kahwin lagi pun terinitiate sama utk membina masjid juga..baguslah tu kalau niat tu ada..alhamdulillah..ikut sunnah nabi tuh..

tapi kat sini ada 2 kategori:

1-yang dah ada calon;bolehlah merancang ..
sebelum dihalalkan semoga dapt menjaga diri sebaiknya dari terjerumus ke dunia fantasi yang dicipta sendiri oleh manusia...jgn terikut2 dgn cinta moden sekarang ini..tiada istilah cinta 'tahajud' dan cinta 'akhi-ukhti'..rasanya masing2 fhm keadaan ini..[no love before akad]


2-yang tiada calon;ni macam mana plak kes nye ye?
lumrah hati manusia Allah ciptakan ingin saling menyayangi dan disayangi..dan kategori yang kedua ni, nak kahwin tapi tiada calon..hurm..kenapa eh berperasaan begitu?

satunya, nak kahwin sebab jealous tgk kwn2 yg dah kahwin, dah ada org sayang, dan segala nya sudah dihalalkan, kurglah maksiat hati tuh..teringin juga ya..
hurm..tu org kata..tapi kene ingat kat sini bukn senang2 boleh kahwin, dah betul2 bersedia ke?

banyak tanggungjawab yg peru dititikberatkan..dan kalau sekarang masih tiada calon, persiapkan diri tu sebaiknya..
cmne plak nk siapkan diri tu?

tunaikan tanggungjawab pada diri selayaknya-jaga solat, jaga tatatertib,tuntut ilmu sebanyak mungkin dari ilmu agama dan ilmu2 lain..sudahkah kita aplikasi kan nilai-nilai murni dalam agama dlm kehidupan seharian kita?

tunaikan tanggungjawab pada keluarga-
kita as anak, sejauh mana dah kita berkorban utk keluarga.kisah x kita dgn apa yg berlaku dlm keluarga, amik berat x dgn keadaan kakak, abg or adik2? or sbnya kita ni punca masalah bagi mereka..kalau kat umah, agak2nye kol bpe bgn pagi dan tolng mak kat umah ye? kalau bgn pun dah tegak matahari, kerjanya makan dan tido sahaja,usah mimpilah nak kahwin awal..

tunaikan tanggunjawab kita pada kawan2-
tanya pada diri sndiri,selama ni kita jns berkira ke dgn kwn..
selama ni, kita ni jns suka tolong kwn2 x?ke kdg tu tolong tp x ikhlas pun..
selama ni, dalam satu rumah, selalu x bertanggungjwb dlm memelihara kesejahteraan ahlul bait..atau kita sering duduk diam dan berkata,'alah, xpe, nanti dia buat lah bnde tu, alah xpe, nnti dia sapu, alah xpe... malaslah..' 

dan yg paling penting sekali, sudah cukup tertunaikah tanggungjwb kita pada Rabb Yang Maha Esa..
sesungguhnya Allah tidak menjadikan hati itu 2 rongga, maka penuhilah ia dgn cinta kepada Allah.kerana hanya Dia yang layak menerimanya..


sepatutnya kita bersyukur sbb Allah tak temukan kita lagi dgn si dia..sbb belum tiba masanya...Dia nak kita tumpukan perhatian sepenuhnya pd perkara yg sepatutnya kita tumpukan..pada pelajaran, pada keluarga,rakan-rakan..belum cukup tu ilmu di dada..tuntut semahu-mahunya...dan pada masa yg sama mgkn kita belum cukup mencintai Dia..kan Allah dah janji sudah tercatat nama si dia di luh mahfuz untuk kita,sabar ya..

dan bg mereka yg dah ade calon khususnya, cepat2 kanlah pembinaan masjid..jika belum lagi merancang utk membina dlm masa terdekat, jglah batas2 sebaiknya..maksiat anggota dan maksiat hati yg kita x nmpk jg bahaya..
jikalau kita dah rosakkan hbgn tu seblm pernikahan, di mana lagi akan terhasilnya generasi2 cemerlang seperti muhammad Al-Fateh dan Salahuddin al-ayubi..

Rasulullah SAW bersabda :

إِنَّ الدُّنْيَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، وَإِنَّ اللهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيْهَا فَيَنْظُرُ كَيْفَ تَعْمَلُوْنَ، فَاتَّقُوا الدُّنْيَا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ، فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إِسْرَائِيْلَ كَانَتْ فِي النِّسَاءِ

“....
Sesungguhnya dunia itu manis dan hijau, dan Allah menjadikan kalian sebagai khalifah di atasnya, kemudian Allah memerhatikan amalan kalian. Maka berhati-hatilah kalian terhadap dunia dan wanita, kerana sesungguhnya awal fitnah (kehancuran) Bani Israil daripada kaum wanita...
(Hadis Riwayat Muslim)


'tepuk dada tanya iman'

entry ini adalah peringatan bersama.
sama-sama kita renungkan.
sekian, wassalam

entry ini dipetik dari blog count-sir-lor
yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

"...ya Tuhan kami,anugerahkanlah kpd kami,pasangan kami,dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami,dan jadikanlah kami pemimpin bagi org-org yang bertaqwa"    [al-furqan:74]

a women's heart need to so lost in Allah, that a man need to seek Him in order to find her"~
jazakumullah khairan kathira

2 comments:

pai_ilham al-adwa' said...

'oh papa saye takde duit'
hehe...
persolan dirungkai dengan baik..
cantek!

siti nurani abdullah said...

hehe..
'saya xde duit, papa lah kene tolong'
*wink2*