Wednesday, May 20, 2009

sang daie

Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak kita rasa susahnya untuk mengambil hati mad'u? Atau kadangkala merasakan segala usaha kita seperti tiada impak dan tidak berhasil sama sekali. Atau juga tidak merasa cukup keserasian dalam perhubungan sesama muslimat atau muslimin itu sendiri. Mungkin juga merasakan orang kurang respect pada kita. Atau barangkali......

jom kita lihat list di bawah. Sebagai seorang daie, ada atau tidak ciri2 tersebut dalam diri kita^_^

Ciri-ciri sang daie

1. Qudwah (teladan) sebelum dakwah
2. Menjalin keakraban sebelum pengajaran
3. Mengenalkan Islam sebelum memberi tugas
4. Bertahap dalam pemberian tugas
5. Mempermudah, bukan mempersulit
6. Menyampaikan yang ushul (dasar) sebelum yang furu’ (cabang)
7. Memberi khabar gembira sebelum ancaman
8. Memahamkan
9. Mendidik bukan menelanjangi
10. Menjadi murid seorang imam, bukan muridnya buku

Dakwah itukan luas, tidak kira siapa dia, dimana dia berada. Tugas kita jelas,sebagai seorang daie. Cumanya dakwah harus dilakukan secara berhikmah. Sedangkan Nabi saw sendiri berdakwah secara rahsia selama 3 tahun, kemudian barulah berdakwah secara terang-terangan. Semuanya berperingkat. Begitu juga dengan dakwah kita dikalangan sahabat sekeliling. 

Sebab itulah seorang daie itu perlunya pada Qudwah[teladan] sebelum dakwah. Andainya daie berperangai buruk, bagaimana orang lain ingin mengikut? Kadangkala, kita rasa kita cukup baik, percapakan kita baik, kelakuan kita baik, tapi kita tidak sedar bahawa tindak tanduk kita banyak tidak menyenangkan orang sekeliling. Sebelum berdakwah, seseorang daie haruslah berkawan baik, atau menunjukkan rasa prihatin kepada mad'u. Kita wujudkan rasa nikmatnya ber'ukhwah fillah' di dalam hati-hati mad'u. Yang penting, daie tidak boleh bersikap sombong dan berlagak yang dia punya ilmu yang lebih lantas mewujudkan jurang dengan mad'u. Dalam bahasa yang lebih mudah, dakwah fardhiyyah itu adalah intipati penting dalam menyebarkan dakwah.

Mendalami dan memikat hati mad'u. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta.Pabila dah cinta,mudahlah untuk kita menasihati, dan mudahlah mereka untuk menerima .Seterusnya, proses pencerahan boleh diteruskan dengan syarat hubungan berkasih sayang haruslah bersandarkan lillahitaala. 

Sayangi diri anda sang daie!

Namun, pabila sang daie sibuk berdakwah pada orang lain, dia terlupa akan dirinya sendiri. Aktif dakwahnya, ke sana ke mari mengisi hati-hati yang ingin kebenaran. Tapi, tanpa sang daie sedari, dirinya sendiri terbengkalai. Kasihan sang daie,jika tiada yang memantau. Qiam, dhuha, puasa, mathurat dan amalan2 sunat bagi memantapkan sahsiah diri, seakan-akan ketinggalan. Sayangilah diri anda wahai sang daie! Andai sang daie tidak menyayangi dirinya sendiri, bagaimana dia dapat untuk menyayangi orang lain.

Dalam kesibukan sehari-hari, pastikan jadual sang daie itu teratur. Apa yang perlu bagi sang daie, adalah 10 ciri-ciri muwasafat tarbiyah dalam membentuk individu muslim yang unggul. Sang daie diukur bukan dari paras rupa, tapi dari ketaqwaan dan keindahan akhlaknya. Bukan dari banyaknya harta yang dia ada, tapi dari semangat jihadnya untuk agama. Mad'u ibarat pertama yang sukar untuk digapai, tapi mudah bila kena pada caranya dan kita berusaha!

Jangan risau ya sang daie, Allah telah menjanjikan ganjaran yang terbaik buatmu.

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai, seratus biji. Allah melipat gandakan bagi sesiapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui." (Al-Baqarah : 261)

Di saat manusia tidak mampu memberi ganjaran yang baik atau tidak bersyukur atas usaha baik yang telah dilakukan, sang daie tidak sekali mengubah pendiriannya bahawa apa yang ada di sisi Allah Taala itu lebih baik dan besar dan Allah Taala tidak akan sekali-kali mengabaikannya atau mensia-siakan amalannya.


No comments: