Wednesday, May 27, 2009

adik

Bismillahirrahmanirrahim

'tak leh control la kak, dah ngantuk, tidur je lah.kadang, mata tertutup sendiri, adik pun tak sedar bila mata adik tertutup. walaupun adik tak ngantuk pun time tu'

'adik suka cikgu tu ajar, adik bagi full concentration, tapi tiba-tiba kene baling dengan pen, rupanya adik tertidur'

'adik kene praktis tulis pakai tangan kiri jugak, sebab tangan kanan adik selalu penat..tulis tak sampai sejam, dah lenguh, rasa x dpt nak menulis langsung.'

'kawan adik selalu kejut adik kalau adik tertidur dalam kelas, dia kata tak sampai 5 minit, adik akan tertidur balik. hurm..entahlah adik pun tak faham..kenapalah adik macam ni'

keluhan demi keluhan.
adik..seorang yang amat bersungguh dalam pembelajarannya. Mak pernah dipanggil ke sekolah kerana adik seringkali ditangkap tertidur dalam kelas.  Adik kata dia dah cuba minum kopi  untuk elak ngantuk, tapi semuanya tidak berhasil. Sedangkan adik bukanlah seorang yang 'coffee addict'

symptoms2 adik muncul sejak dia menduduki pmr. Masa tu, exam matematik. Sepatutnya otak kita akan ligat untuk mengira, namun yang peliknya adik boleh tertidur tersengguk-sengguk tanpa dia sedari. Malu juga bila ditegur oleh pengawas peperiksaan.
Alhamdulillah, dalam segala symptoms yang adik alami, Allah memberikan adik kejayaan demi kejayaan dalam pelajarannya.

Kakak juga pernah mengalami masalah yang lebih kurang sama dengan adik. Pada mulanya akak tidak ambil kisah sangat, mungkin itu hanya proses physiologi badan.Barangkali kurang rehat. Tapi, lama kelamaan, akak mula curious nak tahu. Akak pun mulakan pencarian[as u know me, once i get into something,i ll do everything for it] 

Dan findings yang akak jumpa dik,
Ianya symptoms of narcolepsy. Chronic sleep disorder which often causes sufferers to feel extreme tiredness  or spontaneously fall asleep. Tapi, level adik tidaklah sampai ketahap narcolepsy.
Somehow, sangat related dengan genetic.Protein-producing neuron, hypocretin..Mungkin kurang yang itu dalam otak.

Lebih kurangnya, bila kurang hypocretin ni, kita akan cepat tidur to deep sleep[as our sleep cycle has many steps] kalau ikut normal, dari keadaan sedar,kita akan melalui non-REM sleep yang panjang dulu baru masuk REM iaitu deep sleep,tapi dalam kondisi adik, non-REM  akan jadi pendek dan cepat untuk masuk ke deep sleep. Bila bangun secara tiba-tiba, akan rasa pening. Selalu ada vivid dreams yang adik akan ingat in a very great detail. Selain dari itu, akan mimpi walaupun tertidur dalam jangka masa yang amat pendek.

Tentang head bobbing tu[sering tersengguk-sengguk], antara sebabnya ialah tidur malam adik terganggu, seperti yang akak cakap tadi, non-REM dan REM adik tidak berlaku dengan normal. Maka, otak akan cuba untuk catch up tidur waktu siang. Ia akan menyebabkan adik tertidur pada unpredicted moments.

Satu lagi, tentang adik cepat penat ye semasa menulis, itu juga adalah disebabkan tidur yang terganggu tadi. Tidak perlulah akak cerita lanjut tentangnya. Susah pula adik nak faham nanti.

Tapi adik jangan risau, adik bukan ada penyakit narcolepsy tu. Narcolepsy tu untuk symptoms yang teruk. Peringkat adik ni masih peringkat biasa2, cuma mungkin tahap hypocretin tu rendah sedikit berbanding orang lain. As i would say, it runs in our genetic right? Mungkin ini sedikit sebanyak menjawab persoalan mak selama ni.

Yang akak lihat, ianya tidak mengganggu kehidupan adik sebagai 'normal' person, right? Indeed, we are normal dear. Maybe a little bit special^_^ [nampaknya hypothesis akak yang dulu disebabkan kita ini adalah preterm baby meleset sama sekali] Kan mak kata, tidur banyak tu bagus, ilmu leh serap banyak2 time tu..hehe..

Ape pun dik, kita boleh atasi semua symptoms tu. Pastikan tidur adik cukup, exercise selalu, dan berfikiran positif. 

We have soul. Soul is like the king over body as the king over an empire.
Empire of soul , hand, feet are like different industrialist in a town. 
We have greed or will that act as collector of revenue, Anger as its police, Intellect as its minister, and Soul as its king. 
Collector greed who collect the 'food' and anger is the police who keep guard over it.
And our body goes well if all organs and attributes are under the rule of soul.

 when soul takes the help the minister which is the intellect, it rules over greed and keeping anger in control. In order to bring anger under control, sometimes it seeks the help of greed and the  character will become good.

Means, everything should be balance. Hati mesti kuat dik!
You can get through it! Make your brain active and be passionate, ok? 

Kan Allah lebih sayangkan mukmin yang kuat dari mukmin yang lemah..^_^

salam sayang,
kakak

2 comments:

mek said...

moga Allah beri kemudahan buat adik n kakak. indeed, everything happens for a reason, and the reason only Allah knows ^_^
awak, kuatkan diri eh..gambate ne~

nurani said...

mek: syukran mek..setiap yg berlaku pasti ada hikmah..sayangnya kat Allah! ^_~
hait2!! go go wonderpets!^_^